Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Kilder til SRP vedr. regressionsanalyse og VØ

12. januar 2016 af LaurensLJ (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle. 

Jeg skal skrive SRP med fagene virksomhedsøkonomi og afsætning, begge på A niveua. 

Min problemformulering lyder således: 

"Problemformuleringen: Foretag en virksomhedsbeskrivelse af Lagkagehuset samt en redegørelse af deres hidtidige vækststrategi.

Udarbejd en økonomisk analyse af Lagkagehuset. Derudover ønskes en branche- og konkurrentanalyse af Lagkagehuset.

Vurder på baggrund af den økonomiske analyse Lagkagehusets fremtidige anvendelse af vækststrategier og deres konkurrencemæssige position på det danske marked. Vurderingen skal indeholde en økonomisk konsekvensvurdering."

Jeg mangler kilder, teorier og materiale til at kunne redegøre for reggressionsanalyse i min aflevering, samt hvordan jeg kan bruge det.

Nogen der har nogle tips eller bøger der kan anbefales?

På forhånd mange tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. januar 2016 af Stats

Hvad skal du bruge en regressionsanalyse til?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
13. januar 2016 af LaurensLJ (Slettet)

Skal bruge den til at skabe en form for prognose, som kan vise mig fremtidens tal, hvor jeg skal bruge dem til at se, hvordan økonomien vil blive påvirket når Lagkagehuset vækster. Jeg ved, at de vil åbne flere butikker i det kommende år osv. og så vil jeg ind og kigge på om de har råd til det, og om det er en god ide osv :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. januar 2016 af Stats

Ok.. Kig en gang på Bewistat.dk - de har en udførlig gennemgang af regressionsanalysen.

Men jeg vil først råde dig til, at snakke med dine lærer - For det lyder til, at du er på vej ud i et skråplan, i forhold til din problemformulering..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)

#3: Ikke just. Måske vil #0 forudse, hvad deres fremtidige omsætning vil være udefra en OLS økonometrisk regressionsanalyse og derved kunne bestemme, hvad de optimale virksomhedsstradegier ville være. 

Jeg er nu selv rigtig økonom, eller universitetsøkonom, og har absolut ingen baggrund i business, men i økonomi bruger man kun regressionsanalyser til at forudse noget i fremtiden, f.eks., hvad man mener, at Apple's aktie vil være om små 20 timer. 

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad du helt specifikt vil bruge en regressionsanalyse til i din opgave. Vil du forudse, hvad Lagkagehuset vil score i omsætning i fremtiden?

Mht. branche- og konkurent analyse, kan du jo undersøge, om man har med monopolistisk konkurrence at gøre, da det eneste, der skiller Lagkagehuset ud fra andre "lagkagehuse" er jo branding og marketing, for lagkage er jo lagkage. Du kunne undersøge, om der er konkurrence eller kollusion, og hvor meget en markedsandel i HHI Lagkagehuset har samt hvor meget markedskraft de har målt via (P-MC) metoden, hvor P er prisen og MC er deres marginale kost.

Søg evt. under industrial organization for at finde økonomisk teoretiske kilder. Disse kan du så bruge til din teori.

Dette er blot nogle ideer, fra videnskablig økonomi, måske lærer i noget andet ved HHX/CBS.  

Bard


Svar #5
21. januar 2016 af LaurensLJ (Slettet)

#3 Jeg har allerede snakket med mine lærer, det var såmænd dem der kom med ønsket om at jeg skulle lave en regressionsanalyse, da de ønskede at man kom ud over pensum.

#4 Har helt ret i hvad jeg vil bruge min regressionsanalyse til, nemlig til at forudse hvad Lagkagehuset vil score i omsætning i fremtiden.

 

Så det jeg mangler er netop teori omkring dette område. Jeg vil kigge nærmere på jeres forslag, mange tak


Skriv et svar til: Kilder til SRP vedr. regressionsanalyse og VØ

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.