Studievalg og videregående studie

Matematik A?

19. januar 2016 af kSchmidtN (Slettet)

Hej.

Jeg skal til at vælge valgfag for 3.g, og jeg er kommet lidt i tvivl mht. hvad jeg skal vælge. Valget står umiddelbart mellem enten matematik på A-niveau og naturgeografi på B-niveau. Jeg er ret god til matematik, hvis jeg selv skulle sige det he he :), men min generelle holdning til naturvidenskabelige fag er ikke særlig høj, og på nuværende tidspunkt tænker jeg ikke rigtigt, at jeg vil studere noget inden for et naturvidenskabeligt felt. MEN denne holdning kan jo ændre sig, og derfor tænker jeg, at matematik-A er et godt kort at have på hånden, når jeg er færdig med gym. Men hvis denne holdning ikke ændrer sig, kommer jeg måske til at ærgre mig over at have brugt mange timer på afleveringer osv. Eller hvad?:):) Er mat-A også sådan adgangsgivende ift andre uddannelser udover naturvidenskabelige?  Måsker er der er én eller to, der kan give et begrundet svar ift at vælge mat-A eller det modsatte.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. januar 2016 af OnceUponATime

Mat A ligger meget tæt op ad mat B. Det er slet ikke svære. På mat A får du blot 3 nye emner som du skal arbejde på. Personligt var jeg aldrig god til matematik gennem hele folkeskolen og op til 2. G, hvor jeg fik 02. Jeg havde mat A. I 3.g gik det op for mig, hvor ledt matematik egentlig var. Det var slet ikke svært. Da man kun fik 3 nye emner, synes jeg at der var rigelig tid til at forbedre mig i de emner jeg ikke var god til fra 1. Og 2. Og jeg blev simpelthen så god til det, at jeg gik ud med et 12-tal til den endelige eksamen som var mundtlig matematik. Jeg nød faktisk at have matematik.

Jeg kan kun anbefale det, netop fordi du kun får 3 nye emner. Selvfølgelig er der mange afleveringer. 1 hver anden uge.

Personligt valgte jeg billedkunst B som valgfag, fordi jeg fik en dårlig karakter i 1.g (synes læren var uretfærdig; og det viste sig også at hun ikke havde grundlag for karakteren). Billedkunst er meget let og hyggeligt. Derfor synes jeg det var sjovt at lave billedkunstlektier (læse om arkitektur, tegne, male). Jeg følte det som en fritime at have billedkunst, og derfor mærkede jeg ikke det typiske pres af at gå i 3.g.

Måske skal du vælge det fag, du vil være afslappet med at have, og glæde dig til. Så bliver den ellers hårde tid i 3.g meget let at gå igennem :)

Skriv et svar til: Matematik A?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.