Studievejledning

4. eksamensforsøg

20. januar 2016 af PabloK (Slettet)

Hej alle

Er der nogen, eller nogen der kender nogen, der har erfaring med ansøgning om dispensation til et 4. eksamensforsøg på videregående studier? Jeg begynder på min kanditat i økonomi på KU til februar, men har stadig et hængeparti fra Bacheloren. Jeg har nu brugt mine tre eksamensforsøg i faget Mikro III, og skal til at søge om dispensation til et yderligere forsøg. Jeg er gået hen og blevet nervøst for, at jeg i værste tilfælde kan blive udskrevet fra studiet. Er der nogen der kan sige noget om hvad udsigterne til et nyt forsøg er? Burde det ikke være muligt nu, når jeg er så langt på studiet?

Mvh Pablo


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2016 af PSXL

Jeg kender én, der fik dispensation til både 4. og 5. forsøg, og dispensation til et 4. forsøg burde ikke være så svært igen at få, men så meget er jeg ikke lige inde i emnet selv.


Svar #2
21. januar 2016 af PabloK (Slettet)

#1

Jeg kender én, der fik dispensation til både 4. og 5. forsøg, og dispensation til et 4. forsøg burde ikke være så svært igen at få, men så meget er jeg ikke lige inde i emnet selv.

Jeg forestiller mig også, at det burde være relativt nemt at få et 4. forsøg, selvom der ikke foreligger nogen reel grund. Jeg mangler 7,5 ECTS ud af 180. Det burde veje en del. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. januar 2016 af drjuliet (Slettet)

Jeg kender ingen fra dit studie, men på mit studie kender jeg ingen der ikke har fået deres dispensation til 4 eksamensforsøg. Når det så er sagt tænker jeg det kan være en god ide at gøre det klart 

1) hvad er gået galt siden du er dumpet tre gange 

2) hvad skal laves om for at du består

Det vil klart tale for dig at du er så langt, og jo tydeligvis har bestået en del eksaminer. Tror de fleste studier kigger på ens studieegnethed når de vurdere den slags.

Held og lykke med det.


Svar #4
21. januar 2016 af PabloK (Slettet)

#3

Jeg kender ingen fra dit studie, men på mit studie kender jeg ingen der ikke har fået deres dispensation til 4 eksamensforsøg. Når det så er sagt tænker jeg det kan være en god ide at gøre det klart 

1) hvad er gået galt siden du er dumpet tre gange 

2) hvad skal laves om for at du består

Det vil klart tale for dig at du er så langt, og jo tydeligvis har bestået en del eksaminer. Tror de fleste studier kigger på ens studieegnethed når de vurdere den slags.

Held og lykke med det.

Mange tak for svaret drjuliet. Hvilket studie er det du læser på?

De to punkter du skriver op, tænker du det er noget som jeg skal have med i min dispensationsansøgning eller er det mere noget jeg skal gøre op med mig selv? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. januar 2016 af drjuliet (Slettet)

#4
#3

Jeg kender ingen fra dit studie, men på mit studie kender jeg ingen der ikke har fået deres dispensation til 4 eksamensforsøg. Når det så er sagt tænker jeg det kan være en god ide at gøre det klart 

1) hvad er gået galt siden du er dumpet tre gange 

2) hvad skal laves om for at du består

Det vil klart tale for dig at du er så langt, og jo tydeligvis har bestået en del eksaminer. Tror de fleste studier kigger på ens studieegnethed når de vurdere den slags.

Held og lykke med det.


Mange tak for svaret drjuliet. Hvilket studie er det du læser på?

De to punkter du skriver op, tænker du det er noget som jeg skal have med i min dispensationsansøgning eller er det mere noget jeg skal gøre op med mig selv?



Hvis du ikke har skrevet din dispensationsansøgning ville jeg tage det med, evt efter at have haft et møde med studievejledningen eller lignende til at få nogle råd om studietekning/motivation/læseplan eller hvad der nu er dit problem. Det viser at du har reflekteret og gjort noget aktivt for at ændre det der gået galt.
Der er intet galt i at lade dem vide at man har nogle svage punkter, for det er jo forklaringen på at du er endt her, og det gør dig ikke til en dårlig studerende. Kan du reflektere og prøve at skifte bane til en der kan virke, så er jeg sikker på det nok skal blive rigtig fint.
Jeg læser medicin og der er ret mange der på bacheloren dumper de samme eksamener fordi de netop holder ved den læseteknik/rutine som virker på de andre eksamener, men som ikke altid virker til alle eksamener.

Svar #6
22. januar 2016 af PabloK (Slettet)

Mange tak for svaret. 

Evt. andre der har erfaring med dispensationsansøgninger, eller evt. kender nogen som har været igennem samme situation? Ville være rart, at høre flere bud. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. august 2018 af guzbak

Må vi høre hvordan det gik med din ansøgning? :)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: 4. eksamensforsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.