Engelsk

Sætningskonstruktion

22. januar 2016 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Hvordan opbygges denne sætning mest korrekt, og hvad er forklaringen?

The number of type 2-diabetes cases are rapidly increasing, why the condition is often referred to as an epidemic.

The number of type 2-diabetes cases are rapidly increasing, why the condition often is referred to as an epidemic.

Jeg tænker særligt på placeringen af 'is'.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. januar 2016 af claok (Slettet)

Jeg er lidt ude på tynd is, men jeg mener at når der er tale om et adverbium der har at gøre med en form for hyppighed(eks. "occasionally" og i dit tilfælde "often") Så går adverbiet før verbet, MEN dette gør det ikke når det er en bøjning af "to be". I dit tilfælde er verbet "is" hvilket er en bøjning af "to be" og derfor sætter man adverbiet efter verbet, hvilket betyder at den sidste sætning er den korrekte.

Hvis der er klogere hoveder i blandt os, så må denne/disse godt bekræfte eller afbekræfte dette.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. januar 2016 af Stygotius

"The number of type 2-diabetes cases (are) is rapidly increasing, which is why the condition (often) is often referred to as an epidemic".

Centraladverbier (korte adverbier i midten af sætningen) kommer på engelsk ikke før hjælpeverbet i en sammensat tid, -sådan som de gør på dansk.

Smlgn. da. "Han sagde at han aldrig havde set hende"

            eng. "He said that he had never seen her"


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. januar 2016 af Stygotius

P.S. Ordet "occasionally" betyder "nu og da" - "ind imellem"  -  "af og til"


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. januar 2016 af claok (Slettet)

Jeg kom vist til at skrive at den sidste sætning er den korrekte, men jeg mente den først.

Men det vil sige at det hele ændrer sig når det er en bisætning? Det giver også god mening.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. januar 2016 af Stygotius

Ja, på dansk ændrer det sig i en bisætning.  På engelsk ikke.

Smlgn.

"Han lyver aldrig" (hovedsætning)

Han siger at han aldrig lyver"  (bisætning)


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. januar 2016 af claok (Slettet)

Jeg føler at det er min dumme hjerne der ikke har opfanget at "is" er hjælpeverbet mens referring er verbet. Tak for at give dig tid til at forklare regler, det sætter jeg pris på.


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. januar 2016 af Stygotius

Selv tak, -du er da velkommen til at spørge igen.

Der er jo her tale en passivkonstruktion, og en sådan laves jo ved at bruge en form af hjælpeverbet "be" og p.p.af hovedverbet. De samme regler med adverbier gælder for andre anvendelser af et hjælpeverbum, f.eks. i aktiv eller ved udvidet tid.

Man placerer kun adverbiet foran hjælpeverbet hvis det har emfase (stærkt tryk)

"...but I never DID talk to Peter"


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. januar 2016 af claok (Slettet)

Jeg har aldrig lært regler på engelsk i gymnasiet, i hvert fald aldrig hørt efter når de er blevet gennemgået. Det var aldrig et problem for mig dengang, men nu da jeg retter nogle grammatiske fejl for venner og familiemedlemmer, så kommer jeg meget til kort når der gælder forklarelse af regler. Det kunne være godt at lære dem regler, så de kan bruges til en anden vigtig gang. Bør nok købe en bog hvis jeg skal have alt med, men tak for de grundige forklaringer.


Brugbart svar (0)

Svar #9
22. januar 2016 af Stygotius

Du kunne jo låne en engelsk skolegrammatik på dit bibliotek

En anden meget nyttig bog er  Michael Swan: "Practical English Usage".

Den seneste udgave er Third edition, Oxford 2009. Hvis biblioteket ikke har den, kan de helt sikkert skaffe den. Forfatteren ved klart hvilke problemer udlændinge der skal lære engelsk, har. Den kan jeg kraftigt anbefale. Den indeholder ikke kun grammatik og regler, men også oplysninger om alm. sprogbrug

I øvrigt kan man få den som ny for ca. 80 kr. plus porto på Amazon.co.uk. 


Skriv et svar til: Sætningskonstruktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.