Studievalg og videregående studie

4 eller 5 A-fag?

24. januar 2016 af Studerendee (Slettet)

Hej. Jeg er en pige som går i 2.g og vi skal her imorgen vælge om vi vil hæve et fag eller om vi vil have et ekstra c-fag.

Jeg har nu 4 A-fag bestående af: Dansk og Historie (jeg går nemlig på STX) og spansk og matematik.

Jeg behøver nemlig derfor ikke at hæve et 5 A-fag da jeg bare kan tage et c-fag. Men jeg er i tvivl omkring hvad der er bedst..

Jeg har Kemi, Fysik og Engelsk på B-niveau og har gode karaktere i alle tre fag. Så har jeg Biologi på c-niveau som jeg også har en god karakter i.
Men jeg vil gerne læse famarci efter gymnasiet hvor der er en masse kemi og biologi, men jeg er virkelig bange for at hæve dem da jeg allerede har en rigtig god karakter i fagene og jeg er bange for at det bliver meget sværere og at de falder hvis jeg hæver dem.
Derudover skal jeg sænke spansk til b hvis jeg hæver kemi hvilket jeg ikke har særlig meget lyst til..

Derfor overvejer jeg bare at tage et c-fag. Men hvad synes i? Er der nogle der kan give et råd på hvad der ville være smartest at gøre?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. januar 2016 af DinHjælper (Slettet)

Personligt er jeg utrolig glad for, at jeg "kun" havde fire A-fag, da jeg i 3.G blev klar over, hvor meget hvert enkelt fag krævede op til eksamen.

Hvis du gerne vil læse farmaci, er det en rigtig god idé at gå ind på de forskellige universiteter, for at undersøge, hvilke fag de kræver, for at du kan søge om optagelse og komme ind.

Min studieretning var sproglig, men jeg valgte alligevel at hæve biologi fra C-niveau til B-niveau, og det har jeg aldrig fortrudt. Personligt synes jeg ikke, at faget blev meget sværere efter at jeg hævede det - man gik bare mere i detaljer.

Held og lykke - og husk, at du aldrig kan vælge forkert. Du kan altid nå at læse et ekstra fag om. ;-)


Skriv et svar til: 4 eller 5 A-fag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.