Engelsk

Finde fejl i sætning

31. januar 2016 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Hvor i nedenstående sætning, er der en fejl:

The grandfather could hardly recognize his little granddaughter because she was grown a lot.

Sætningen stammer fra et eksamenssæt, og jeg kan ikke selv identificere nogen fejl.


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. januar 2016 af Eksperimentalfysikeren

Der er forkert hjælpeverbum i førdatidsformen.


Svar #2
31. januar 2016 af Arccossintan (Slettet)

Så der skal altså stå she had?


Brugbart svar (1)

Svar #3
31. januar 2016 af Stygotius

Ja. På dansk (og tysk) har man hjælpeverberne "have" og "være". Det sidste bruger man ved bevægeverber og ved verber der angiver en forandring. På engelsk bruger man kun "be" som hjælpeverbum til at angive en verbetid.


Svar #4
31. januar 2016 af Arccossintan (Slettet)

Selvfølgelig. Tak skal I have :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
31. januar 2016 af Stygotius

Ooops, jeg har vrøvlet. Jeg mente naturligvis at man på engelsk kun bruger "have" som hjælpeverbum.

 Når man på dansk bruger "være"  som hjælpeverbum ved forandringer, er det nok fordi man tænker på det nutidige resultat af forandringen.  

"Hun er rejst"  -  "Fuglen er fløjet" -  "Han er død"  -  "Tyven er flygtet fra politiet"


Svar #6
31. januar 2016 af Arccossintan (Slettet)

Jeg har lige et spørgsmål mere; anvender jeg den korrekte præposition foran free i denne oversættelse:

The dinner is free to everyone, who has been present at the presentation.

Jeg har i øvrigt oversat sætningen ud fra dette:

Middagen er gratis for alle, der har overværet foredraget.


Brugbart svar (0)

Svar #7
31. januar 2016 af Stygotius

Dinner is free for everyone who attended the presentation / lecture / talk  -  for anyone  from the audience.


Skriv et svar til: Finde fejl i sætning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.