Kemi

Fældningsreaktioner (Journal)

31. januar 2016 af Caroolinee (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg skal her snart aflevere en Journal om fældningsreaktioner, og skal skrive reaktionsskemaer for de forskellige opløsninger, men forstår ikke helt hvordan man skriver reaktionsskemaerne, og er ikke sikker på dem, som jeg har lavet indtil videre er rigtige. 

Har vedhæftet en fil men opløsningerne, så ville være fedt, hvis en gad at hjælpe, tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2016 af Heptan

Husk at afstemme reaktionsskemaerne (den med kobber). Dem med jern ser lidt mystiske ud, er du sikker på det er de rigtige produkter?


Svar #2
01. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Har lige slettet det sidste på Kobber og Jernnitrat

Er ikke så god, til det der med at afstemme. 

- Ja, er ret sikker. :)


Svar #3
01. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Vi fik nemlig udleveret det her skema, hvor vi skulle tage, alle de markerede(Grå felter) også sætte stofferne sammen ud fra de felter, hvis du forstår? Det lidt indviklet at forklare :p


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. februar 2016 af Heptan

Jeg er stadig ikke overbevist. Jeg vil tro der dannes FePO4 og Fe2S3. Prøv at afstemme reaktionsskemaerne. Der skal være lige mange atomer på hver side af reaktionspilen, og ladningen skal også være den samme.


Svar #5
01. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Jeg prøver lige at se på det. :)


Svar #6
02. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Hej, nu har jeg fundet ud af de rigtige opløsninger. Den første kommer til at hedde Fe22Sog den anden FePO4. som du også skrev. :)


Svar #7
02. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Ups, mente ikke 22, men 2, som du også har skrevet. :P


Svar #8
02. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Har prøvet at afstemme reaktionsskemaerne nu, men ved ikke, om jeg har gjort det forkert?:S 


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. februar 2016 af Heptan

Du mangler at afstemme

Fe3+(aq) + S2-(aq) → Fe2S3 (s)

og den med tilskuerioner. 

Reaktionen mellem jern(III)nitrat og natriumphosphat er afstemt forkert, og du mangler Na+(aq) på højre side af reaktionen mellem Ag+(aq) og Na2S(aq)


Skriv et svar til: Fældningsreaktioner (Journal)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.