Debat

Jeg har brug for hjælp

01. februar 2016 af AM98 (Slettet)

Jeg er 17 år gammel. Lige nu sidder jeg i en ubehaglige sitaution fordi jeg er ikke glad for min klasse i gymnasiet. Jeg skal flytte til København og bo på et kollegium, og det har jeg ikke råd til lige nu. Så jeg vil vente til jeg kan få SU så jeg kan betale for kollegiumet, gymnasiet (privat) og egen behov. Er det så muligt at først tage 2. G når jeg er 18 år ? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2016 af JulieW99

Du kan formentligt ikke betale både kollegie og privatgymnasium på bare SU. Selvfølgelig er det muligt at tage 2.g når du er 18.

Er du ikke glad for din klasse, så skift linje eller andet. Snak med din studievejleder. At flytte på den måde virker ganske enkelt ikke særligt fornuftigt. Der er så mange andre ting du kan gøre i stedet for.

- - -

Vh Julie


Svar #2
01. februar 2016 af AM98 (Slettet)

2700 ,- om måneden for både gym og kollegie + arbejde ved siden


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. februar 2016 af Stats

Udeboende får nu godt og vel omkring 5.000 kr om måneden. Dertil er der mulighed for lån op til 2700 kr. pr. måned (ca.)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. februar 2016 af mads568h

Du kan selvfølgelig altid vælge at tage 2.G når du er 18. Men du skal være villig til at blive forsinket et årstid, samt en anderledes forståelse af forskelligheden.

Man kan godt både betale kollegie og privatgymnasium med SU, det handler bare om at finde de rigtige tilbud, men dette er en del tidskrævende. Det skal du bare være indforstået med.

Håber dette kunne bruges som en hjælpende hånd.


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. februar 2016 af PSXL

#3 Ikke nødvendigvis. 

Betingelser for at få udeboendesatsen

For at blive godkendt til at få satsen til udeboende, når du er 18 eller 19 år, skal du opfylde mindst en af følgende betingelser (samt være udeboende):

Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
Transporttiden (med offentlige transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter. Ventetid mellem de forskellige offentlige transportmidler tæller med i de 75 minutter.
Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, lige frem til du blev berettiget til SU til den uddannelse, du er i gang med.
Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom).

Kilde: http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/bopael-og-su-satser/

Kig også her: http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/satser-for-su-til-hjemmeboende-paa-ungdomsuddannelser/din-uddannelse-startede-17-2014-eller-derefter-uanset-hvor-gammel-du-er/

og her: http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/satser-for-su-til-hjemmeboende-paa-ungdomsuddannelser/du-er-18-19-aar-og-din-uddannelse-startede-foer-17-2014-satser-for-2016/


Skriv et svar til: Jeg har brug for hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.