Andre fag

Er det hårdt at gå på HHX i forhold til 9.klasse?

02. februar 2016 af Olai15 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle, er der nogen herinde der går på HHX, og kan fortælle mig om hvor hådt er det at gå på HHX i forhold til almindelig 9. klasse på en privat skole?


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. februar 2016 af Olsen464 (Slettet)

Nu går jeg på HTx 1. årgang men da jeg kom i gymnasiet efter 9.ende fik jeg et chok. HHx er lidt løsere end HTx men det betyder ikke at lærene er ligeglade med om eleverne præsterer noget. Så der skal arbejdes lidt. Nu ved jeg ikke hvordan du er fagligt men matematikken falder man tilbage til scratch. Jeg gik fra 10 i mat til 02 fordi det er så meget sværere :)

Held og lykke med det hele


Svar #2
02. februar 2016 af Olai15 (Slettet)

Hvor lang tid bruger du på at lave dine lektier til næste dag? Ved godt at det varrier, men i gennemsnittet? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. februar 2016 af Olsen464 (Slettet)

Det er meget forskelligt, men vi laver hyppigt rapporter og analyse, det er måske 2 gange på 14 dage vi får sådan nogle lektier for, der afregner jeg ca. med at bruge 3-6 timer pr. opgave.

Men udover der får vi også enkelt opgaver for i matematik og fysik som måske tager 30-40 min at lave :)


Svar #4
02. februar 2016 af Olai15 (Slettet)

Tusinder tak skal du have  :) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. februar 2016 af Olsen464 (Slettet)

Glad for at kunne hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. februar 2016 af Stats

HHX er meget nemmere end HTX og STX. På HHX anvendes der flere humanistiske fag. Fagene som skilder sig ud fra andre gymnasier er: International økonomi, virksomhedsøkonomi, afsætning, erhvervsret og valgfag som markedskommunikation, finansiering, kulturforståelse osv.

International økonomi beskæftiger sig med den økonomiske relation mellem lande og borgere/ virksomheder. For eksempel, Hvorfor steg den Schweiziske møntfod da de forlod EU? Hvilken indflydelse har det for virksomheder og borgere, at renten sænkes? Hvad kan man gøre for at dæmpe inflationen?

Virksomhed beskæfter sig med den økonomiske relation mellem borger og virksomhed. Den betegnes også med mikro økonomi (mikro = lille) hvor international økonomi betegnes til tider med makro økonomi (makro = stor). For eksempel, hvorfor vælger nogen virksomheder at være filantropiske (når man gør noget godt for andre og ikke regner med at få noget tilbage)? Identifisere svagheder, trusler, muligheder og styrker gennem modeller. Hvilke alternativer bør en virksomhed vælge når der skal foretages investering (her lærer du begrebet som kalkulationsrente = real rente + inflationstillæg + risikotillæg). Vurdere om en virksomhed kører godt eller dårligt ud fra nøgletal som du beregner.

Afsætning, afledt af "at sælge". For eksempel: Hvilken målgruppe vil være mest lukrativ? Hvornår bør en virksomhed blive international? Hvordan øger du salget? (meget af faget er kun begreber) og lidt almen viden.

Markedskommunikation er promotion. For eksempel: Direct marketing, promotion kampagne, virkemidler i promotion osv. osv.

Finansiering handler mest om obligationer og aktier set fra virksomhedens side (læreren har selvfølgelig en hensigt med, at du også skal lærer at handle med værdipapirer). En masse begreber og en del rentelære og risikovurdering.

Erhvervsret er jura på C niveau. Du beskæftiger dig herunder med aftaleret, kaution, forsikringsret, osv. osv.

Når du bliver færdig på HHX, har du en meget større og brugbar viden indenfor samfundet end, STX'er og HTX'er, men det kommer selvfølgelig an på, hvad du vil med dit liv. HHX udelukker også mange uddannelser da du ikke har fysik og kemi.

Jeg anvender ca. 15-30 minutter på lektier

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Er det hårdt at gå på HHX i forhold til 9.klasse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.