Almen studieforberedelse (AT)

Emne: Grænser

04. februar 2016 af aresiio (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har valgt dansk og engelsk i AT.

Men jeg undrer mig over hvilke "forskellige" metoder der er i de to fag? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. februar 2016 af Stats

I dansk og engelsk er der forfærdeligt mange.. Se eventuelt på den komparative metode - biografiske metode, psykoanalytiske metode, socialhistorisk metode, ideolokritiske metode, den nykritiske metode, strukturalistiske metode o.m.f

Se evt nogen eksempler her

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #2
20. februar 2016 af navneterperry (Slettet)

Som udgangspunkt anbefales det at man har to forskellige fakulteter i sin AT-eksamen. Og da engelsk og dansk er af samme fakultet, anvender de også de samme metoder. Jeg har dog haft klassekammerater fra gymnasiet der har anvendt netop to sprogfag, men her er det bare vigtigt at adskille sprogfagenes forskellige metoder. Man kan stort set dele det op i to kategorier: 

1) Skønlitterære metoder
- Historisk- og ideologikritiske analysemetode
- Nykritisk analysemetode (egentligt bare "almindelig analyse", hvor værket læses autonomt)
- Biografisk læsning (sjældent en god idé at vælge, da det er en lidt udskældt metode i de litterære kredse)
- Marxistisk metode

2) Faglitterære metoder
- Argumentationsanalyse
- Transaktionsanalyse
- Diskursanalyse
- Kommunikationssituation

Der er naturligvis en hel masse andre metoder i de to forskellige kategorier, men de adskiller sig fra at anvendes på enten fiktion eller faglitteratur. 
Så jeg foreslår at du i det ene fag analyserer noget skønlitterært og i det andet fag analyserer noget faglitteratur, for at det kommer "så langt væk fra hinanden som muligt", for det vigtigste ved AT er jo at du kan argumentere for hvorfor de to forskellige fags metoder kan hjælpe hinanden med at løse en given problemstilling. 
 


Svar #3
24. februar 2016 af aresiio (Slettet)

Hvilke emner kunne man arbejde med?


Skriv et svar til: Emne: Grænser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.