Matematik

Estimat, 95%-konfidensinterval og middelværdi

04. februar 2016 af MissCK (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg har nedenstående opgave:

Umiddelbart tror jeg, at jeg har fint styr på opgave 1, da jeg dertil har lavet en tabel over differensen (vægttab), numrene og sandsynlighederne i procent. Jeg har så indtegnet punkterne for sandsynlighederne på sandsynlighedspapir og set at det svarer til en ret linje, altså at vægttabet er normalfordelt.

Jeg er dog mere i tvivl omkring opgave 2 og 3.

Mht. opgave 2, kan det så passe, at det at angive estimat er, at man for middelværdien beregner gennemsnittet af observationerne, og at man for variansen beregner den såkaldte empiriske varians? 95%-konfidensinterval er jeg mere i tvivl om.

I opgave 3, hvor man skal undersøge om middelværdien er 6,5 kg, kan det da virkelig passe, at det igen blot er at beregne gennemsnittet af vægttabene, og så se om det giver 6,5 kg?

Tusind tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2016 af SådanDa

mht. 2) må du da have en bog eller lignende hvor i du kan se hvordan konfidensintervallerne ser ud for middelværdien og variansen? Måske sådan noget her: https://en.wikipedia.org/wiki/Normal_distribution#Confidence_intervals ?

3) Det du ikke, du skal teste hypotesen H0: µ=6,5, igen må du have en bog med testet for dette opgivet, vil du ikke lige prøve at kigge efter? :)


Svar #2
07. februar 2016 af MissCK (Slettet)

Jo, jeg har naturligvis også en bog hvori konfidensintervaller står beskrevet. Men jeg må indrømme, at jeg synes, det er en smule kompliceret. Derfor tror jeg, at det ville være nemmere for mig at forstå, hvis det var muligt at få det skåret en lille smule mere ud i pap i forhold til den konkrete opgave.


Svar #3
07. februar 2016 af MissCK (Slettet)

Tror muligvis jeg fandt ud af det, men er dog ikke helt sikker endnu :)

Jeg kigger lige videre på det.


Skriv et svar til: Estimat, 95%-konfidensinterval og middelværdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.