Kemi

Lambert-Beers lov

05. februar 2016 af lindenskov1 - Niveau: A-niveau

Hej!
 

Jeg skriver en opgave om Spektrofotemtrisk analyse og lineær regression.

Jeg skal skriva lidt om Lamber-Beers lov, men har svært ved at forstå den.. kunne nogen forklare loven for mig?

Tak på forhond! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. februar 2016 af ChemistryIsKey

Loven udtrykker sammenhængen mellem absorptionen af en given farvet opløsning, og koncentrationen af stoffet man måler på, i opløsningen. Desuden tager loven hensyn til lysets vej gennem opløsningen, samt bølgelængden man måler med, og kan formuleres som;

     A = l * ελ * [X]

Hvor A er absorbansen, l er lysvejens længde, [X] er koncentrationen af det stof man undersøger i opløsninge og ελ kaldes den molare absorptionskoefficient, og er en proportionalitetskonstant, der er karakteristisk for det stof man undersøger, ved den bølgelængde man undersøger.

Loven giver altså mulighed for at kunne opstille standardkurver for forskellige opløsninger af stoffer, og derved beregne koncentrationer i ukendte opløsninger ud fra absorbansen.

Der står helt sikkert også noget om loven i din bog, og måske har du endda lavet et forsøg med den, så ovenstående er bare et meget hurtigt resumé. Prøv også at søge på nettet hvis du vil vide endnu mere :)


Skriv et svar til: Lambert-Beers lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.