Biologi

Hvor i kroppen findes det specifikke immunforsvar?

06. februar 2016 af selmalyn (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har fået spørgsmålet 'Hvor i kroppen findes det specifikke immunforsvar?". Umildbart tænker jeg i blodet, hvorefter f.eks. ædecellerne trænger ind i kroppens forskellige væv. Er det korrekt, eller hvordan skal spørgsmålet forstås?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2016 af DrNielsen

Det specifikke immunforsvar består af forskellige celletyper der er i blodet.

Jeg går ud fra at ædeceller henviser til makrofager - disse er ikke en del af det specifikke immunforsvar. De hører til det innate immunforsvar.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. februar 2016 af jonasdj93

De hvide blodlegemer findes også andre steder end i blodet.

T-lymfocytterne modnes i brisselen (thymus), og B-lymfocytterne modnes i den røde knoglemarv og senere i milten (splen).


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. februar 2016 af DrNielsen

Omend du har ret er det misvisende at tale om, at T-lymfocytter findes i thymus, idet den allerede efter 10-års alderen forkalker og mister sin funktion. Det er også rigtigt at der er positiv og negativ selektion i knoglemarven. Jeg mener dog ikke at splen har en rolle i modningen af lymfocytter. I litteraturen er det tvivlsomt om den overhovedet producerer B-celler - idet disse produceres af stamceller i knoglemarven. Generelt anses splen mere som et filter for udtjente erythrocytter, og som en fremskudt bastion af immunforsvaret - hvilket giver god mening da den er reservoir for store mængder blod. Dette kommer til udtryk, da folk der har fået foretaget en splenektomi ofte får sepsis fra forskellige streptokok-arter :-)

Fun fact:

Hunde har evnen til at trække splen sammen, og på den måde danne mere blodvolumen i et sympatisk respons :-)
 


Skriv et svar til: Hvor i kroppen findes det specifikke immunforsvar?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.