Matematik

Topologi hjælp med en opgave

07. februar 2016 af Janee (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg har en opgave jeg simpelhen ikke kan løse håber der er en der kan hjælpe!

Lad (X,d) være et metrisk rum og x in X et element i X. Vis at 

{ y \in X | d(y,x) > r } for alle r \in R (realle tal)


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. februar 2016 af VandalS

Selve spørgsmålet mangler?


Svar #2
07. februar 2016 af Janee (Slettet)

#1

Selve spørgsmålet mangler?

Hej jeg har en opgave jeg simpelhen ikke kan løse håber der er en der kan hjælpe!

Lad (X,d) være et metrisk rum og x in X et element i X. Vis at 

{ y \in X | d(y,x) > r } er åben for alle r \in R (realle tal)

Sådan håber det giver mere mening. beklager


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. februar 2016 af VandalS

Jeg kan starte med at give et hint: Lad der være givet et metrisk rum (X,d). Et sæt S \subseteq X er åbent hvis der til ethvert punkt x \in S kan indlægges en åben kugle B_{\delta}(x) = \{ y \in X | d(x,y) < \delta \} med centrum i x og radius \delta således at B_{\delta}(x) \subseteq S. Til denne opgave ville et smart valg være 0 < \delta < d(x,y_0) - r, hvor x \in X er vilkårligt og y_0 er et andet vilkårligt punkt hvorom der gælder at d(x,y_0) > r.


Svar #4
07. februar 2016 af Janee (Slettet)

Tusind tak for dit svar Vandal. Men det er ligepræsis der jeg sidder fast ! for yligger vel i komplementat mængden altså uden for S. Men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal betegne Komplementarmængden udover SC. Vil gerne have den matematiske form... Eller er jeg helt galt på den?


Svar #5
07. februar 2016 af Janee (Slettet)

Eller r skal vel bare være mindre end x0-y0? så er den vel hjemme


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. februar 2016 af VandalS

Hvis S = \{ y \in X | d(x,y)>r \} så er y_0 \in S fordi vi kræver at d(x,y_0) > r, som jo er kravet for at være et element i S. Jeg ville angribe opgaven på den måde jeg har foreslået, men alternativt kunne det også gøres ved at vise at komplementærmængden X\setminus S = \{ y \in X |d(x,y) \leq r\} er lukket hvis du finder det nemmere.


Svar #7
07. februar 2016 af Janee (Slettet)

Årrrh jamen jeg forstår ikke helt hvad der mangler for at løse opgaven? For kan godt følge din tankegang og det gav meget mere mening. Men jeg kan ikke se andet en det må gælde for alle y in S eksitere der   [\delta] >0 så  [B_{\delta}(x) \subseteq S] . Jeg kan virkelig ikke se hvad der mangler for at løse opgaven mere? Den er vel løst så med din forklaring? jeg vil vel bare betegne at r skal være mindre end den numeriske difference mellem x_0 og y_0


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. februar 2016 af VandalS

Det er ikke nok i matematik at sige at "der må gælde."

Vi er givet et metrisk rum (X,d), et punkt x \in X og en radius r \in \mathbb{R}. Definér S = \{y \in X | d(x,y) > r \}.Så skal der for at løse opgaven med min fremgangsmåde vises at:

1) Der eksisterer et \delta således at 0 < \delta < d(x,y_0) -r.

2) For et vilkårligt punkt y_0 \in S skal det vises at B_\delta (y_0) \subseteq S, det vil sige at ved hjælp af trekantsuligheden skal det vises at for et vilkårligt y_1 \in B_\delta(y_0) gælder der at d(x,y_1) > r


Svar #9
07. februar 2016 af Janee (Slettet)

Jeg tror virkelig jeg har kigget på den her opgave for længe så jeg er blevet blind... Jeg tror næsten hvis du kan løse den, må du meget gerne det, så kan jeg nok bedre forstå hvordan det skal gøres, for lige nu sidder jeg på den 13 time med den her opgave og jeg forstår simpelthen ikke metoden selvom jeg læser bogen igennem 100 gange. Det ville være pisse fedt hvis du gav, så kan jeg sove trygt inat og kigge på forståelsen af metoden imorgen og forhåbelig selv løse den slags opgaver fremover!


Brugbart svar (0)

Svar #10
07. februar 2016 af VandalS

Helt i orden. Jeg skriver et svar med mit løsningsforslag, og bagefter et svar med uddybende forklaring og motivering.


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. februar 2016 af VandalS

Vi er givet et metrisk rum (X,d), et punkt x \in X og et tal r \in \mathbb{R}. Definér S = \{ y \in X | d(x,y) > r \}. Vi skal vise at S er en åben mængde. Dette er per definition tilfældet hvis vi for ethvert vilkårligt punkt y_0 \in S kan indlægge en åben kugle B_\delta(y_0)=\{ y \in X| d(y,y_0) < \delta \} således at B_\delta(y_0) \subseteq S.

Vælg derfor \delta \in \]0;d(x,y_0)-r \[; dette tal er veldefineret idet der per antagelse gælder at d(x,y_0) > r \implies d(x,y_0) - r >0, så intervallet er ikke-tomt.

Lad y_1\in B_\delta(y_0) være et vilkårligt punkt i den åbne kugle med centrum i y_0 og radius \delta. Et sådan punkt findes da y_0 opfylder betingelserne.

Da d er en metrik opfylder den trekantsuligheden og er symmetrisk i de to indgange, og derfor har vi at d(x,y_0) \leq d(x,y_1) + d(y_1,y_0) = d(x,y_1) + d(y_0,y_1) \Leftrightarrow d(x,y_1) \geq d(x,y_0) - d(y_0,y_1)

Per vores valg af \delta gælder der at d(y_0,y_1) < \delta < d(x,y_0) - r, hvilket medfører at d(x,y_1) \geq d(x,y_0) - d(y_0,y_1) > d(x,y_0) - d(x,y_0) - (-r) = r. Dermed har vi vist at y_1 \in S, og da y_1 var vilkårligt valgt i B_\delta(y_0) har vi dermed vist at B_\delta(y_0) \subseteq S som ønsket. Q.E.D.


Brugbart svar (0)

Svar #12
07. februar 2016 af VandalS

Jeg kan godt forstå at det med topologi er svært. Jeg havde også problemer med det i starten - ofte følte jeg at der skulle et "hokus-pokus" trick til for at få det til at gå op, men det kommer med erfaring.

Med en opgave som denne vælger jeg den tilgang jeg har benyttet ovenfor fordi jeg af erfaring ved at det ofte kan løses ved at benytte trekantsuligheden på den rigtige måde. For at kunne vise det vi vil skal vi have fat i de tre punkter x, y_0 \text{ og } y_1, hvilket giver anledning til de tre afstande d(x,y_0), d(x,y_1) \text{ og } d(y_0,y_1). Den første er givet i opgaven, den anden er den vi ønsker at vise er større end r og dermed vise at y_1\in S, og den tredje kan vi kontrollere med vores valg af \delta.

Vi skal nu bruge trekantsuligheden til at manipulere de tre afstande til et udtryk der fortæller os noget om den ønskede længde d(x,y_1). Vi kan benytte trekantsuligheden på hver af de tre afstande, men to af de tre giver os ikke noget brugbart. Den vi kan bruge til noget er d(x,y_0), hvor vi indskyder punktet y_1 og får d(x,y_0) \leq d(y_0,y_1) + d(x,y_1), hvori vi isolerer d(x,y_0) - d(y_0,y_1) \leq d(x,y_1). Nu gælder det om at vælge \delta rigtigt så vi kommer frem til den ønskede ulighed r < d(x,y_1).

Dette er rigtigt hvis vi opfylder at r < d(x,y_0) - d(y_0,y_1), som vi kan sikre ved lidt manipulation:

r < d(x,y_0) - d(y_0,y_1) \Leftrightarrow r + \delta - r = \delta< d(x,y_0) - d(y_0,y_1) + \delta -r

Da der per definition gælder at \delta - d(y_0,y_1) >0 kan vi opfylde dette ved at benytte det strengere krav \delta < d(x,y_0) - r. Herefter er det bare et spørgsmål om at vise at dette valg er veldefineret og indsætte dette i de gamle udtryk for at vise at opgaven er løst.

Håber det giver mening =)


Brugbart svar (0)

Svar #13
07. februar 2016 af gariban

Hmm, hvad nu hvis r var lig med 0?


Brugbart svar (0)

Svar #14
07. februar 2016 af VandalS

Vi har ikke benyttet udregninger der kræver at r er et positivt tal, så r kan være nul (eller negativ) uden problemer. Hvis r er negativ opfylder hele X kravet til at være i S, hvilket ikke er et problem da hele "universet" X i et metrisk rum per definition er både åbent og lukket. Hvordan S skal forstås når r=0 afhænger af metrikken.


Brugbart svar (0)

Svar #15
07. februar 2016 af VandalS

Vent lidt, det er faktisk ikke helt sandt. Per definition på en metrik gælder der at hvis d(x,y) = 0 er x=y, så S ville i dette tilfælde være S=X \setminus x, og da x er et enkelt punkt er det et lukket sæt, og derfor er S åbent.


Skriv et svar til: Topologi hjælp med en opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.