Matematik

Matematik B - differentiering

07. februar 2016 af smithy (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej, jeg har fået en opgave, som skal løses i Maple, men uanset hvor meget jeg har forsøgt... Så kan jeg ikke finde ud af at fortælle programmet at x > 0 i ligningen - uden denne vitale bid af information, så kan jeg åbenlyst nok ikke ende ud med det rigtige facit.

Jeg behøver ikke hjælp til opgave B og C, det er simpelt nok, når jeg først får Maple til at samarbejde. Hvis der er nogle som kan forklare hvordan man skal løse A, så vil hjælpen være glædeligt modtaget, på forhånd tak!

P.s. Jeg ved godt at jeg skal differentiere og sætte f'(x)=0 for at finde frem til monotoniforholdende.
Problemet er at når jeg ikke afgrænser x, så vil Maple udregne i delta x og så bliver tallene forsvindende, frem for konkret og det kan den ikke regne med. Jeg udelukker ikke at jeg griber opgaven forkert an.
Vedhæftet fil: image.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. februar 2016 af peter lind

Jeg kan altså ikke se at spørgsmål a kræver x>0.

Du kan da blot løse opgaven som den står og så smide evt. negative løsninger væk. Det er reelt 2. gradsligninger, der skal løses, så de kan også løses uden brug af maple.


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. februar 2016 af peter lind


Svar #3
07. februar 2016 af smithy (Slettet)

Det er meget vel ikke størrelsen af x som er et problem, men den vil ikke udregne opgaven som den har gjort normaltvis. Som du kan se på vedhæftede billede så vil den ikke regne diff(x(x),x) for x.
Vedhæftet fil:image.jpeg

Svar #4
07. februar 2016 af smithy (Slettet)

Tak for hjælpen, jeg havde lavet en opskrivningsfejl, f er ikke funktionen, men f(x) ... God dag! ??

Skriv et svar til: Matematik B - differentiering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.