Kemi

Acetylsalicylsyre(ASA) hæmning af prostacyclin?

08. februar 2016 af renzir - Niveau: B-niveau

Hej

Arachidonsyre kan omdannes til prostaglandin, tromboxan og prostacyclin.

Asa hæmmer tromboxan så forebygger det blodprop i og med at det forhindrer blodet i at koagulere. 

Som jeg forstår det, så når man hæmmer dannelse af prostacyclin, så hæmmer man blodpaderne vækst i blodkarrene og dermed koagulation i blodet.

Mere specifikt er mit spørgsmål: Hæmmer ASA dannelse af prostacyclin og undgår man at blodet koagulerer, hvis man hæmmer det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2016 af jonasdj93

Specifikt svar: Ja og nej.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. februar 2016 af jonasdj93

Acetylsalicylsyre hæmmer dannelsen af prostaglandiner (som fx prostacyclin og tromboxan) ved at acetylere det enzym, som katalyserer syntesen af prostaglandiner. Det er med andre ord en irreversibel inhibitor.

Men prostacyclin og tromboxan virker faktisk modsatrettet.

Prostacyclin udvider blodårerne og hæmmer aktiveringen af trombocytter (blodplader). Udvidelsen af blodårerne giver mere plads for blodet til at flyde igennem årerne, så der ikke opstår blodpropper :-) og trombocytterne er essentielle for blodets koagulation. Så prostacyclin hæmmer blodets koagulation. Det betyder, at hæmning af syntese af prostacyclin fremmer blodets koagulation.

Tromboxan får blodårerne til at trække sig sammen og faciliterer aggregeringen ('ophobningen') af trombocytter. Tromboxan fremmer blodets koagulation, og hæmning af syntese af tromboxan hæmmer blodets koagulation.

Det forholder sig sådan, at acetylsalicylsyre ikke altid hæmmer begge synteser lige meget. I små doser hæmmer acetylsalicylsyre tromboxansyntesen i langt højere grad end prostacyclinsyntesen. Det betyder, at små doser af acetylsalicylsyre hæmmer blodets koagulation. Jeg mener, det er noget i retning af 40 mg per dag, og de fleste tabletter Kodimagnyl er vist på 500 mg, så de skal brækkes i små stykker... Men det anbefales vist til personer over 40 år.


Skriv et svar til: Acetylsalicylsyre(ASA) hæmning af prostacyclin?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.