Kemi

HJÆLP til spektrofotomter og Lambert Beers Lov.

08. februar 2016 af johanna4 (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej
jeg skal forklar hvordan et spektrofotometer virker, herunder Lambert Beers Lov.

jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal skrive og det jeg har skrevet synes jeg er for plat er der en der kunne hjælpe 

i får lige hvad jeg har skrevet indtil videre 
 

Et spektrofotomter er et fysisk-kemisk analyseprincip, som kan identificere et kemisk forbindelse og bestemme dens koncentration i en opløsning. Stofferne absorberer synligt lys og det er derfor de bliver farvede. Denne absorption er meget afhængig af koncentrationen af stoffet. Det vil sige, jo mere af stoffet der er koncentreret, jo mere absorberes der. Stoffet kan også absorbere en bestemt farve. F.eks. hvis der er et stof som vi ser med det blotte øje som er blå så absorberes den orange farve

Spektrofotometri måler mængden af lys som slipper igennem et bestemt stof ved en specifik bølgelængde

jeg håber der en der kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ikke helt tosset ud, men mangler de præcition, du sikkert selv savner.

Det væsentlige er, at nævne Lambert Beers lov. Jeg markere stykket, hvor du bør have den med. Her bør du skrive noget i retning af "proportional med (Beers lov)" og lige før punktummet: "og lysets vejlængde gennem stoffet (Lamberts lov)"

Et spektrofotomter er et fysisk-kemisk analyseprincip, som kan identificere et kemisk forbindelse og bestemme dens koncentration i en opløsning. Stofferne absorberer synligt lys og det er derfor de bliver farvede. Denne absorption er meget afhængig af koncentrationen af stoffet. Det vil sige, jo mere af stoffet der er koncentreret, jo mere absorberes der. Stoffet kan også absorbere en bestemt farve. F.eks. hvis der er et stof som vi ser med det blotte øje som er blå så absorberes den orange farve

Spektrofotometri måler mængden af lys som slipper igennem et bestemt stof ved en specifik bølgelængde

En mindre korrektion, spektrofotometeret er ikke et princip, men et apparat. Spektrofotometri måler ikke, det er spektrofotometeret, der gør det.

Det er rigtigt tænkt, men lidt rodet skrevet.


Svar #2
09. februar 2016 af johanna4 (Slettet)

tak for hjælpen


Skriv et svar til: HJÆLP til spektrofotomter og Lambert Beers Lov.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.