Samfundsfag

Retroduktion

09. februar 2016 af bluejean70 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skriver speciale (er ikke nået så langt, derfor lidt svævende...) hvor jeg vha feministisk kritisk diskursanalyse analyserer online materiale fra en patientorganisation, som specifikt retter sig mod kvinder.

Min positionering er i socialkonstruktivismen, og jeg vil i diskussionen teoretisere over, i hvilken kontekst, kulturelt/historisk/socialt, denne diskurs er opstået. Dernæst hvad den diskurs har af implikationer for kvinder og for det pågældende sundhedstiltag. Man kan sige, jeg skuer bagud og forsøger at forstå baggrunden for, at diskursen i dag er formet i denne retning. og samtidig skuer fremad, idet jeg håber at kunne perspektivere, hvordan man mere neutralt kan forme denne type materiale fremadrettet.

Mine spørgsmål er nu, hvor jeg er stødt på begrebet retroduktion, om det er relevant at koble på denne metode, hvor man ser bagom hvad der kan have genereret en særlig diskurs. Jeg er simpelthen i tvivl om jeg har forstået begrebet rigtigt. Endvidere finder jeg det primært beskrevet inden for den kritiske realisme - er det et problem at trække den ind i en opgave der ellers har en socialkonstruktivistisk fortolkningsramme?

PFT!! :-)


Skriv et svar til: Retroduktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.