Almen studieforberedelse (AT)

Hjælp til fag og emne.

09. februar 2016 af Khadija1008 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, alle. Jeg har brug for hjælp til fag og emne i AT. Vores overemne er "grænser" og jeg har tænkt mig at skrive om noget med børn, altså i psykologi, men ved ikke hvad jeg kan komme ind på. Ellers, hvis I har andre emner, så må I meget gerne skrive det ned - det skal bare ikke være noget med matematik, fysik eller kemi :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2016 af jegbrugerstudieportalen1 (Slettet)

Tag det du har lyst til :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. februar 2016 af navneterperry (Slettet)

Måske noget om hvor grænsen går for børneopdragelse? 

Brainstorm på forskellige aspekter/problemstillinger:
- Hvordan børn reagerer på at blive slået ift. at blive opdraget?
- Hvad sker der med børnenes psyke ift. at blive slået?
- Hvordan man skal kommunikere med et barn for at få det til at forstå hvordan det bør opføre sig?

Her tænker jeg at fagene psykologi og dansk kan anvendes. I psykologi redegøres der naturligvis for hvilke psykologiske teorier, der er indenfor emnet (har ikke haft psykologi selv, så ved intet). I dansk tænker jeg mere på hvordan den kommunikative del fungerer. Altså hvad der fx sker i kommunikationen når man begynder at slå, råbe eller bruge skædsord mod et barn. Transaktionsanalyse, modtager-afsender model (kommunikationssituation) og sproghandlinger (altså om hvorvidt det er en regulerende, informerende eller selvfremstillende) er danskmetoder man kan bruge i danskdelen ihvertfald. Prøv evt. at analysere et klip af en dokumentar om nogle udsatte børn af en art eller se om du kan få en mere skønlitterær vinkel på tingene, her kan jeg fx anbefale "Torben og Maria" af Naja Marie Aidt (en novelle om et barn der er udsat for grov verbal og fysisk vold). 
 


Skriv et svar til: Hjælp til fag og emne.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.