Studievalg og videregående studie

En ny chance?

09. februar 2016 af Nielstheman12 (Slettet)

Hejsa .. Jeg har et spørgsmål, som jeg har undret mig over et stykke tid ..
Jeg går i 3g nu, og har endelig fundet ud af, hvordan fremtiden skal se ud. Jeg ønsker uddannelsen - medicin, men pga. et så højt gennemsnit, kan jeg ikke opfylde adgangskravet. 
Derfor tænkte jeg om det var muligt, at gennemføre 3g, og derefter sommerferien starte på en ny gymnasiel uddannelse STX på 2 år ... Er det muligt eller er det for sent, når huen kommer på ? 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2016 af Natasha0 (Slettet)

Som udgangspunkt "må" man vidst kun tage én gymnasieleksamen, heraf STX, HHX, HF, HTX HG etc. men, jeg kender dog en pige, som tog en HG, mener jeg og derefter en HF? Så jeg ved ikke, om det er muligt? Dog forstår jeg ikke helt hvad du mener med en 2 årig STX? 


Svar #2
09. februar 2016 af Nielstheman12 (Slettet)

Mente nu Aalborg studenterkursus. Det er jo STX på 2 år 
Men tak for svar 


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. februar 2016 af MathematicallyIncorrect

Niels det kan du vidst ikke. Så snart du får huen på, er det ikke nogen vej tilbage. Kig evt. på denne tråd: https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=849225


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. februar 2016 af Natasha0 (Slettet)

Så er det derfor, jeg ikke kender til det - jeg er ikke fra Aalborg. :) Men er snittet ikke højt nok, findes der andre måder at nå sit drømmestudie. Har du overvejet kvote 2? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. februar 2016 af jonasdj93

Hvis du ikke har snittet til at søge ind gennem kvote 1, må du søge ind gennem kvote 2, Niels :-) har du fået at vide, hvordan det fungerer?


Brugbart svar (1)

Svar #6
09. februar 2016 af drjuliet (Slettet)

Når du først har hue på er dit snit det det nu engang er. Kvote 2 på medicin er efterhånden på både SDU og AU blevet optagelsesprøver så mulighederne den vej rundt er lidt nemmere, så det nu rent faktisk er en mulighed. Men der er mange om pladserne så det er en god ide at spænde hjelmen allerede nu og gøre det bedste du kan for at komme godt ud på den anden side og så søge optagelse så snart du er færdig, for du risikere at det tager et par forsøg og det skal du mentalt også være indstillet på.


Svar #7
09. februar 2016 af Nielstheman12 (Slettet)

#6

Når du først har hue på er dit snit det det nu engang er. Kvote 2 på medicin er efterhånden på både SDU og AU blevet optagelsesprøver så mulighederne den vej rundt er lidt nemmere, så det nu rent faktisk er en mulighed. Men der er mange om pladserne så det er en god ide at spænde hjelmen allerede nu og gøre det bedste du kan for at komme godt ud på den anden side og så søge optagelse så snart du er færdig, for du risikere at det tager et par forsøg og det skal du mentalt også være indstillet på.

Selvfølgelig.. Men det med at 'spænde hjelmen' er jeg bange for at det er for sent.. Eksamens perioden er jo nær, så er det stadig muligt, at hæve mine karakterer så meget på de 3 måneder ...  


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. februar 2016 af jonasdj93

Det er sikkert umuligt at redde hele snittet, men du kan hæve dine karakterer i de vigtigste fag, og det er vigtigt i forhold til at søge ind via kvote 2. I Aalborg lægges der vægt på karaktergennemsnittet i adgangskravsfagene (og relevant erhvervserfaring).

I Aarhus skal man i stedet bestå en række optagelsesprøver, og hvis du vælger at give Aarhus et skud, vil det være en rigtig god idé at have forberedt dig bedst muligt på de mest relevante fag.

Du kan læse mere om optagelse på medicin i Aalborg her: http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/medicin/adgangskrav/

Og Aarhus: http://bachelor.au.dk/medicin/
 


Svar #9
09. februar 2016 af Nielstheman12 (Slettet)

#8

Det er sikkert umuligt at redde hele snittet, men du kan hæve dine karakterer i de vigtigste fag, og det er vigtigt i forhold til at søge ind via kvote 2. I Aalborg lægges der vægt på karaktergennemsnittet i adgangskravsfagene (og relevant erhvervserfaring).

I Aarhus skal man i stedet bestå en række optagelsesprøver, og hvis du vælger at give Aarhus et skud, vil det være en rigtig god idé at have forberedt dig bedst muligt på de mest relevante fag.

Du kan læse mere om optagelse på medicin i Aalborg her: http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/medicin/adgangskrav/

Og Aarhus: http://bachelor.au.dk/medicin/
 

Aarhus ligger helt klart øverst på top 3, men igen... så er snittet meget højere end fx aalborg! Men tusind tak for svar, jeg tjekker linkene ud 


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. februar 2016 af drjuliet (Slettet)

#7
#6

Når du først har hue på er dit snit det det nu engang er. Kvote 2 på medicin er efterhånden på både SDU og AU blevet optagelsesprøver så mulighederne den vej rundt er lidt nemmere, så det nu rent faktisk er en mulighed. Men der er mange om pladserne så det er en god ide at spænde hjelmen allerede nu og gøre det bedste du kan for at komme godt ud på den anden side og så søge optagelse så snart du er færdig, for du risikere at det tager et par forsøg og det skal du mentalt også være indstillet på.

Selvfølgelig.. Men det med at 'spænde hjelmen' er jeg bange for at det er for sent.. Eksamens perioden er jo nær, så er det stadig muligt, at hæve mine karakterer så meget på de 3 måneder ...  

Det jeg mente var ikke at du kunne redde hele snittet, men at der er meget vigtig viden og tankegang der kan gå tabt hvis du læner dig tilbage nu og acceptere at dit snit ikke bliver højt nok til kvote 1. Så for forståelsen, tankegangen og følelsen af succes synes jeg virkelig du skal give den en skalle, for så fedt er det heller ikke at komme igennem med røven i vandskorpen.

Der er desuden et gennemsnitskrav på kvote 2 (mener det er 6), så hvis du skal have en mulighed er du nødt til at få mere end det.

Aarhus ligger helt klart øverst på top 3, men igen... så er snittet meget højere end fx aalborg! Men tusind tak for svar, jeg tjekker linkene ud

Mht at snittet er højere i Aarhus så har det jo ikke den store betydning for dig når du skal søge gennem kvote 2, der er det der betyder noget at du selv har højt nok snit til at kunne komme til optagelsesprøve, og at du har den tankegang og evner de vægter.


Skriv et svar til: En ny chance?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.