Biologi

Blodtype

10. februar 2016 af lilcutemess (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! 

Sidder lidt og er gået i stå med min aflevering, da jeg har brug for hjælp. 
Jeg er 0 rhesus-positiv - hvilke genotyper kan mine forældre så have?
Altså jeg ved at der er 2 gener CE og D som sidder på et kromosom, når man er rhesus-positiv, men så stopper min viden også der. :( 

Og hvad hvilke genotyper ville ens fremtidige børn få, hvis man får børn med en som har blodtype A0Dd? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. februar 2016 af 123434

Du er blodtype 0

Da du har blodtypen 0, skal begge dine forældre have mindst ét i i deres genotype, da din genotype er ii. Blodtype 0 er vigende i forhold til de andre blodtyper og derfor er man homozygot(har ens alleler), når man har blodtype

Dine forældre kan have genotyperne  IAi, IBi, ii

Dine forældre kan altså have enten blodtype A, blodtype B eller blodtype 0. Hvis dine forældre har blodtype A eller B, så er det under forudsætning, at de er heterozygote(har forskellige alleler)


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. februar 2016 af 123434

Du er rhesus positiv

Da du er rhesus positiv, kan altså derfor enten have genotypen DD eller Dd. Positiv er dominerende i forhold til negativ 

Du skal blot have ét D fra en af dine forældre for at blive rhesus positiv. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. februar 2016 af Casabon

Det er lettest at se på de to systemer uafhængigt af hinanden.

Din blodtype "O" nedarves recessivt. Kun hvis begge dine kromosomer har genet for O vil du udvikle den fænotype. Det betyder også at både din far og din mor må have givet dig et O. Det giver mange forskellige muligheder. De kan eksempelvis begge være OO, AO eller BO, eller hvilken som helst kombination af de tre. 

I Rhesus-systemet nedarves positiv dominant, fordi rhesus-negativ er fraværet af D-genet, som du selv nævner. Jeg tror ikke I på C-niveau behøver vider meget mere om de specifikke gener, men det er således at har man to CE-gener og mindst ét D-gen er man rhesus-positiv. Det betyder tilgengæld også at hvis bare én af dine forældre har D-genet på kromosom 1 og dermed selv er positive, så kan de også give det videre til dig.


Skriv et svar til: Blodtype

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.