Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Overskudsgrad - hjææææælp!

10. februar 2016 af februar101 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvis resultat af finansielle poster er 2.246 og bruttofortjeneste er 9.513 (nettoomsætning er ikke oplyst, så går ud fra man tager bruttofortjeneste)

Er følgende så korrekt: 2.246 / 9.513 * 100 = 23,6 % 

Er det ikke rimelig meget? Synes det ser forkert ud.. Hvad skal jeg gøre???


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. februar 2016 af Stats

Nettoomsætning
- Vareforbrug
- Andre eksterne omkostning
Bruttofortjeneste

Kendetegn ved produktionsvirksomheder: Disse virksomheder har ofte en lille OG men en stor AOH

Detailvirksomheder og grossister: Disse virksomheder har ofte en middel OG og middel AOH

Ved service virksomheder (og detailvirksomheder): Disse virksomheder har ofte en høj OG men en lille AOH

Paradis Danmark har en AG på 17,2 % hvor sammenhængsformlen er: OG x AOH = AG

Ud fra en betragtning om, at paradis Danmark selv laver varerne og sælger dem, så kan de indgå i en produktionsvirksomhed samt detailvirksomhed - Dog mest detail. Det er ikke regelmæssigt at nogen virksomheder har en OG eller en AOH på under 1 %. Denne informtion fortæller mig, at de 23,6 % skal barberes (i hvert fald) ned til 17.2 %. Dermed med betragtning af virksomhedstype, vil jeg derfor formode, at OG < AOH, og jeg vil derfor igen sige, at den er på omkring 8 %...

(Dette er min egen subjektive analyse og vurdering...)

Denne artikel kan være god at have i betragtning:
http://detailfolk.dk/detailnyheder/paradis_i_millionfremgang.html

Man kan jo se, om driftresultatet er steget tilsvarende, hvis den er steget mere en omsætningen, så er OG vokset. Hvis den der steget mindre end omsætningen, så er OG faldet.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
11. februar 2016 af februar101 (Slettet)

Men hvordan regner jeg den så ud? Nogle siger, at uden omsætning oplyst, så kan den ikke regnes ud..


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. februar 2016 af Stats

Det er også rigtigt.. Du behøver omsætningen til at kunne sige 100% hvad overskudsgraden er.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Overskudsgrad - hjææææælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.