Matematik

Spørgsmål om vurdering

10. februar 2016 af 656 - Niveau: C-niveau

Hvis man til en prøve kommer til at skrive rødderne for en andengradspolynomium som (x1,0) og (x2,0)

altså hele deres koordinatsæt og ikke bare x.

Vil det så regnes som forkert? Vil man derfor slet ingen point få?

Hvis man så skulle give besvarelsen af opgaven point mellem 0-10, hvor mange point vil man så få. Altså hvis man har vist hvordan man kommer frem til svaret.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. februar 2016 af mette48

Hvis man har vist hvordan opgaven skal løses vil man ikke miste alle point. Det er meget svært at sige, hvor mange point man får for svaret, det afhænger bl.a. af hvordan spørgsmålet er formuleret.


Svar #2
10. februar 2016 af 656

Opgaven var at jeg ud fra et andengradspolynomium skulle finde rødderne. Jeg satte 0 ind på y´s plads og fandt x som i en andengradsligning. Derefter fandt jeg to løsninger(rødder). Derefter kom jeg til at skrive det som koordinatsæt (x1,0) og (x2,0)

og ikke bare rødderne x1 og x2 .

Tror du at det vil give 5 ud af 10 mulige point?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. februar 2016 af SuneChr

# 2
Det er lidt som at have både seler og livrem. Når man finder rødderne i et polynomium, er det allerede underforstået, at y = 0 , og at det skulle være overflødigt igen at nævne y i (x1 ; 0) og (x2 ; 0) .
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, idet der blandt Danmarks lærere sikkert ikke vil være konsensus herom.


Svar #4
11. februar 2016 af 656

Ja det nok forskelligt fra lærer til lærer. Jeg håber dog at få nogle point, da jeg trods alt har vist, at jeg kan finde rødderne, og kun har foret vild i konklusionen.


Skriv et svar til: Spørgsmål om vurdering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.