Matematik

vektorer

11. februar 2016 af messk (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej jeg har en opgave om vektorer og har en skitze som i skal se på i min aflevering. opgaven lyder følgende 

politiet er gjort opmærksomme på at der er sket en ulykke ved vejkryds C, hvor en uheldig fodgænger er blevet kørt ned. De har indhentet oplysninger om offeret og fundet ud af , at der var specielt to af offerets kollegaer, kollega x og kollega y, som syntes at offeret havde været træls igennem en længere periode. De tager derfor ud på offerets arbejdsplads E og ser de to kollegaers biler, som hver især har en stor bule foran, som tyder på, at de har været involveret i en ulykke.

de to kollegaer påstår begge hver især at have kørt en helt anden vej til arbejde, de er naboer og har kørt fra punkt B. Deres kilometer tæller bliver nulstillet hverdag, så politiet kan se hvor langt de forskellige biler har kørt. De påstår begge at have kørt direkte på arbejde uden nogle andre ærinder og har taget hver sin rute. 

x påstår at have taget ruten B,F,G,E og y påstår at have taget ruten B,F,H,E og længderne på disse ruter passer også med deres km tæller . Men kunne nogle af dem have vel taget ruten B,C,D,E( er den lige så lang som de andre ruter) 

se hvad jeg har gjort i min opgave som jeg har lagt i filen indtil videre. mit spørgsmål er bare hvordan jeg finder de ukende koordianter. det vil i forstå når i læser opgaven. dvs koordinaterne til fra g til e og h til e hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2016 af peter lind

Der er data nok til at finde koordinaterne for G, E og H samt hvor langt der er fra startpunktet til disse punkter. Jeg går ud fra at du har fundet frem til disse. Sæt afstanden fra et af punkterne for eks. G til E for r. Du kan nu udtrykke hvor stor afstanden fra de to andre punkter til E ved r, hvis du går ud fra at . Find ligningerne for de cirkler der har centrum i G, E og H og som har de pågældende afstande som radius. Hvis afstandene passer skal disse ligninger have en løsninng med de 3 ubekendte r og koordinaterne for E.


Skriv et svar til: vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.