Matematik

Differentialkvotient

12. februar 2016 af Myspunk (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg sidder og har et problem med, at forstå hvordan jeg skal regne tangenthældningen ud. Jeg ved at:

a= lim (as)
       h->0 

Lige nu har jeg forsøgt at følge dette eksempel fra en anden side:

a= lim (h + 8)
       h->0  

Jeg ved fra eksemplet at udtrykket skal give 8, men jeg forstår ikke hvordan man kommer frem til dette resultat. Jeg har ikke en lommeregner med 'lim' knappen. Så mit spørgsmål til jer er: Er der nogen der kan vise mig hvordan jeg kommer frem til tangenthældningen og evt vise mig hvordan i bruger/regner med 'lim'?


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. februar 2016 af mathon

a= lim (h + 8) = 0 + 8 = 8
       h->0  


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. februar 2016 af peter lind

Hvilken tangents hældning ?. Du må komme med flere detaljer, hvis du vil have hjælp


Svar #3
12. februar 2016 af Myspunk (Slettet)

Mathon:

Er det en forudsætning at h er lig med nul? Altså hvis jeg nu har et andet udtryk der eksempelvis lyder:

at = lim (h + 8) = 1 + 8 = 9 
       h->1

Er det sådan det hænger sammen?


Brugbart svar (1)

Svar #4
12. februar 2016 af peter lind

Ikke nødvendigvis. Det gælder for kontinuerte funktioner og h+8 er en kontinuert funktion af h


Svar #5
12. februar 2016 af Myspunk (Slettet)

Jeg ved ikke om jeg begynder, at bore i noget der er mere eller mindre irrelevant for selve opgaven, om ikke andet så spørger jeg også lidt af interesse; Ved du hvordan man finder ud af hvilket tal, som 'h' er gående mod? 


Brugbart svar (1)

Svar #6
12. februar 2016 af peter lind

 h bruges mest som en tilvækst i forbindelse med differentialkvotienter og i disse tilfælde skal h altid gå mod 0. Ellers  fremgår det af den aktuelle opgave.


Svar #7
12. februar 2016 af Myspunk (Slettet)

Okay, tusind tak for hjælpen Peter og Mathon! :)


Skriv et svar til: Differentialkvotient

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.