Fysik

Hjælp til fysik

14. februar 2016 af Myys (Slettet) - Niveau: B-niveau

En dykkerklokke er cylinderformet med diameter 3 m og højde 2,5 og åbne ned til. Dykkerklokken nedsænkes på 15 m's vanddybde, hvorefter vandet presses ud af et luftovertryk.

1. Dykkerklokken er helt åben forneden og fremstillet af jern i ensartet godstykkelse. Hvad er den mindste godstykkelse, der må bruges?

2. Hvordan bør klokken udformes i praksis?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. februar 2016 af hesch (Slettet)

Det er ikke noget man kan beregne.

Du må slå det op i en EU-standard ang. "Konstruktionskrav til trykbeholdere, dykkerudstyr m.v."

Har du fået en sådan standard udleveret?

Du kan google eksistensen af den, men en "aktindsigt" koster spidsen af en jetjaver.

EU skal jo retfærdiggøre sin eksistens gennem lidt indtjening.


Svar #2
14. februar 2016 af Myys (Slettet)

#1

Det er ikke noget man kan beregne.

Du må slå det op i en EU-standard ang. "Konstruktionskrav til trykbeholdere, dykkerudstyr o.l."

Har du fået en sådan standard udleveret?

Du kan google eksistensen af den, men en "aktindsigt" koster spidsen af en jetjaver.

EU skal jo retfærdiggøre sin eksistens gennem lidt indtjening.

Nej, det har jeg ikke! Eftersom min facit liste giver mig et svar, skal man jo kunne udregne det??


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. februar 2016 af hesch (Slettet)

Igen:  Du kan måske regne en godstykkelse ud, hvor "jern" ( hvad det så er? ) nærmer sig flydningsgrænsen, men man kan jo ikke have, at når klokken trækkes op, ligner den et stykke sammenkrøllet AL-folie.

Så "nogen" har regnet, og har så tillagt en (ukendt) sikkerhedsmargin.

Spørgsmålet er jo:  Hvad er den mindste godstykkelse, der må bruges?  og det er der altså en eller anden EU-kommisær ( ikke -ingeniør ) der bestemmer.  Det er en halv-politisk afgørelse på den måde, at hvis et stort fransk fima fremstiller dykkerklokker med en godstykkelse = 4 mm, så vil en fransk kommisær fastsætte den minimale godstykkelse for den type dykkerklokker at være 3,95 mm.  Sådan er det bare, facitliste eller ej.

I øvrigt hænger en sådan godstykkelse nøje sammen med klokkens øvrige konstruktion, og jeg fatter slet ikke hvordan man på B-niveau sættes til at beregne godstykkelser, med den oplysning at klokken er lavet af "jern"?

Begrebet "jern" er mange forskellige ting i konstruktionsmæssige sammenhænge, hvor materialestyrken er i fokus.

Sig mig, er jeres underviser tidligere skibsingeniør e.l., og skal nu blære sig lidt med sin kunnen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. februar 2016 af hesch (Slettet)

#3 fortsat:

Nåh, nu er jeg med:  Du skal beregne godstykkelsen således at tyngdekraften overvinder opdriften.

Så beregn opdriften og find ud af hvor mange kilogram jern der skal til at overvinde den.

Ud fra dette antal kg jern beregnes godstykkelsen.

Ha-ha.


Svar #5
14. februar 2016 af Myys (Slettet)

#4

#3 fortsat:

Nåh, nu er jeg med:  Du skal beregne godstykkelsen således at tyngdekraften overvinder opdriften.

Så beregn opdriften og find ud af hvor mange kilogram jern der skal til at overvinde den.

Ud fra dette antal kg jern beregnes godstykkelsen.

Ha-ha.

Jaaa, det tror jeg :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. februar 2016 af hesch (Slettet)

I spørgsmål 2 vil man i praksis netop ikke have ensartet godstykkelse, men vil "tonse" den nederste del af klokken i forhold til øverste del.

Dette for at få klokken til at vende rigtigt ( bunden nedad ) mens den bliver nedsænket i / trukket op af vandet.
Vender den forkert, kan man jo pumpe al den luft i man ønsker: Det bobler bare ud af klokken.

PS: I øvrigt havde jeg forslag om:

EN 250  og  DS/EN 13949:2003  klar som ledetråd til standarder, der dækker området.


Svar #7
14. februar 2016 af Myys (Slettet)

#4

#3 fortsat:

Nåh, nu er jeg med:  Du skal beregne godstykkelsen således at tyngdekraften overvinder opdriften.

Så beregn opdriften og find ud af hvor mange kilogram jern der skal til at overvinde den.

Ud fra dette antal kg jern beregnes godstykkelsen.

Ha-ha

Jeg har nu beregnet opdriften, men hvordan beregner jeg så hvor mange kg jern der skal bruges?


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. februar 2016 af hesch (Slettet)

Fopdrift skal være mindre end Ftyngde .

Ftyngde = ( mjern + mluft ) * g.

Beregn volumenet af jern.

Godstykkelse = volumenjern / overfladeareal.


Skriv et svar til: Hjælp til fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.