Dansk

navneord

21. februar 2016 af sandra198 - Niveau: 10. klasse

hej allesammen jeg sidder her har terpet hele ferien, nu gik min hjerne i stå nogle der vil hjælpe mig jeg skal finde 13 sammensatte navneord i eventyret prinsessen og de 24 par guldsko, og skrive merformerne til dem også håber nogle vil hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2016 af 123434

Navneord: Navneord er ting, begreber , levende væsener, aktiviteter og fænomener. Mel, blomster, verden, jord, kugle, pige, lava, teori, cykel, næse, tandpasta, cykling, svømning, solbadning, solformørkelse osv. er eksempler på navneord

Sammensatte navneord: Sammensatte navneord er en sammensætning af flere navneord. Skoleinspektør, tandlæge, bogudstilling, kirkemalerie, systemkritiker osv. 

Håber at du med denne hjælp kan komme godt i gang med din opgave


Brugbart svar (2)

Svar #2
21. februar 2016 af Eksperimentalfysikeren

Et sammensat navneord kan også bestå af to ord, hvoraf det sidste er et navneord, mens det første ikke behøver at være det. Eksempel: "Borebille", der består af udsagnsordet "bore" og navneordet "bille".


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. februar 2016 af Stygotius

Hvad er "merformerne" ???'

-Allerede i dit indlæg har du brugt tre sammensatte navneord, nemlig "navneord" og "guldsko" og så dit hjemmelavede "merformerne".


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. februar 2016 af fosfor

#3 pluralis


Svar #5
21. februar 2016 af sandra198

tror jeg fandt ud af det har lavet en del fejl da jeg skrev kan også se jeg har skrevet de 24 par guldsko haha og ikke de 12 men tak for hjælpen :-)


Skriv et svar til: navneord

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.