Fransk

Nogle der vil rette dette?

27. februar 2016 af LunaTheCrazyStuff (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hejsa
Jeg har lavet nogle sætninger, som egentlig ikke skal afleveres, men bare for at øve mig på fransk, og ville spørge om nogle vil hjælpe med at rette dem? Den første er om mit værelse, nummer to er mit hus, nummer tre er bare en kort historie.


Ma chambre:
Les murs sont blanc. Mon lit est á la coin la chambre. J’ai un placard encastré dans le mur. J’ai un tapis rouge. J’ai un TV, mais je ne l’utilise pas trés souvent.

Ma maison
Il y a trois chambres, ma chambre, la chambre de mes frères et la chambre de ma mère. Une toilette, une cuisine et un salon. Ma et mes frères chambre est à une extrémité de la maison. Le toilette se trouve au centre de la maison. La chambre de ma mère, la cuisine et le salon est dans la seconde extrémité de la maison.

Il était une fois une petite fille, son nom était Sophie et elle avait onze ans. Elle était de l’ecole un jour et qui était venu un nouveau garçon, son nom était Simon. Elle a immédiatement commencé à lui parler, et ils sont devenus bientôt bons amis. Ils étaient ensemble tous les jours. Mais un jour, ils sont venus et wrangle. Sophie avait dit qu’elle ne pouvait pas être ensemble parce qu'elle a dû faire ses devoirs, mais Simon avait vu qu'elle avait été avec Isabelle, et il a fait Simon aigre et triste. Ils avaient querelle dans un certain temps, mais après quelque temps ils sont devenus à nouveau bons amis.

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. februar 2016 af french doctor

Hej

Her er nogle forklaringer, som du kan bruge til at rette teksten - gem dem til næste gang, du skal skrive fransk, så du kan rette dig selv.

Sincèrement

Thomas

Ma chambre: 
Les murs sont blanc [Husk hver gang du bruger et tillægsord ("at være hvid" = être blanc), så skal tillægsordet have samme køn - han eller hun - og samme tal - ental eller frertal - som det navneord, tillægsordet siger noget om. Her er det navneordet "mur". Det er hankøn. Og det er flertal (les). Så du mangler lige at få tillægsordet til at stå i flertal]. Mon lit est á [Accenten over bogstavet 'a' er ALTID accent grave.] la coin la chambre. J’ai un placard encastré dans le mur. J’ai un tapis rouge. J’ai un TV, mais je ne l’utilise pas trés [Sørg for at vende accenterne korrekt] souvent. 

Ma maison 
Il y a trois chambres, ma chambre, la chambre de mes frères et la chambre de ma mère. Une toilette, une cuisine et un salon. Ma et mes frères [Slet og skriv det franske ord for "vores"] chambre [Der er jo flere rum, derfor skal det stå i flertal] est [ret til flertal] à une extrémité de la maison. Le toilette [På fransk er 'toilet' flertal] se trouve au centre de la maison. La chambre de ma mère, la cuisine et le salon est dans la seconde extrémité de la maison. 

Il était une fois une petite fille, son nom était Sophie et elle avait onze ans. Elle était de l’ecole [Husk accenten] un jour et qui était venu un nouveau garçon, son nom était [Slet og skriv: han hed] Simon. Elle a immédiatement commencé à lui parler, et ils sont devenus bientôt bons amis. Ils étaient ensemble tous les jours. Mais un jour, ils sont venus et wrangle [Det er ikke fransk]. Sophie avait dit qu’elle ne pouvait pas être ensemble parce qu'elle a dû faire ses devoirs, mais Simon avait vu qu'elle avait été avec Isabelle, et il a fait Simon aigre et triste. Ils avaient [tilføj det manglende: une] querelle dans un certain temps, mais après quelque temps ils sont devenus à nouveau de bons amis.

- - -

Sincèrement Thomas


Svar #2
28. februar 2016 af LunaTheCrazyStuff (Slettet)

Tak for hjælpen :)
Men med hensyn til det med at jeg skulle skrive vores værelser, istedet for mit og mine brødres værelser, så ville man vel ikke kunne vide hvem der bliver talt om? Man ville vide at det var mit værelse, men ud over det hvis værelse der ellers var der ville man vel ikke kunne vide?

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. februar 2016 af french doctor

Hej

Hvis du vil være helt præcis, kan du skrive:

Les chambres de moi et de mes frères...

Eller:

Ma chambre ainsi que la chambre de mes deux frères...

- - -

Sincèrement Thomas


Svar #4
28. februar 2016 af LunaTheCrazyStuff (Slettet)

Okay tak :)

Skriv et svar til: Nogle der vil rette dette?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.