Studievejledning

Medicin?

02. marts 2016 af Rasmus123C
Hej.
Jeg er 1.g'er og har fået mit 2. standpunkt. Jeg ved ikke om det er acceptabelt, men har fået 9.69 i snit uden at det ganges med andre tal. Spørgsmålet er nu: "Tror i at adgangskoefficienten for at blive optaget på medicin stiger?" Jeg vil så meget gerne ind og er "allerede" lidt nervøs for ikke at komme ind.

Tak på forhånd :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er lidt svært at sige. I år 2012 skulle du have 10,9 på KU og i år 2015, skulle du have 11,2. Den stiger måske mellem 0,1 og 0,3. Snittet er lavere andre steder i landet og nede på 10,6 i Aalborg. Gør dit bedste og hæng i. Der er også altid kvote 2. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. marts 2016 af lussii

Du har stadig tid til at forbedre dit gennemsnit. Prøv at være mere obs på de fag du skal afslutte, da de er de faste kaktere du får som du ikke kan ændre. Men du skal ikke føle dig presset, der er jo altid kvote 2. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. marts 2016 af DrNielsen

De seneste år har tendensen været at snittet er steget. Dog er det ikke ret meget da snittet efterhånden er så højt at loftet er ved at blive ramt. Dog er der fra universiteterne åbnet op for forhandling af flere studiepladser. I sommers fik Aalborg fordoblet deres antal. Det er umuligt at forudsige om dit snit vil være nok. Mit bedste råd er, at give den en skalle, og ikke lade dig slå ud af karakterer under 10 - Jeg kom selv ind med to 2-taller og et 4-tal :-)
Og så vil jeg lige sige at jeg er uenig i #2. Det er ikke let at komme ind på kvote 2, og som det ser ud lige nu, mener jeg at Odense er den eneste by det giver mening at søge kvote 2 i - simpelthen fordi denne kvote er forsvindende lille på de andre universiteter. Desuden kræver kvote 2 et enormt arbejde og engagement. Du kommer til at konkurrere om pladserne med folk der har dedikeret flere år af deres liv til at lave relevante ting som f.eks. rejse, frivilligt arbejde osv.

Hvis du kan score nogle gode karakterer i dine A-fag og din SRP, skal det nok gå. Så godt så mit snit slet ikke ud i 1. g :-)


Svar #4
11. november 2020 af Rasmus123C

Opdatering: Til jer der læser dette opslag nu... I dag læser jeg medicin på 4. semester og er super glad for det :D Never give up!!


Brugbart svar (1)

Svar #5
12. november 2020 af DrNielsen

Haha, det var da en glædelig opdatering!

- Så kan jeg indskyde at jeg i mellemtiden er blevet færdiguddannet og er ansat i en introstilling :-)

Jeg er glad for at du nåede dit mål og er blevet glad for det. Hvor læser du henne?

Godt at se at vedholdenhed betaler sig!
God vind fremadrettet - det kan være vi bliver kolleger en dag :-)


Svar #6
12. november 2020 af Rasmus123C

Tillykke med den nye stilling :-) ! 

Da jeg selv er fra Region Syddanmark  (Vejle) valgte jeg SDU (kan se du er fra AU hehe) og så virkede modulopbygningen mere tiltrækkende end semester-eksamen. 

Vedholdenhed vil altid betale sig - det er nok den vigtigste ting jeg har lært gennem de sidste par år. 

Tak og i lige måde - Det kan sagtens ske :-) 


Skriv et svar til: Medicin?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.