Generelt

Bange for at gå i gymnasiet..

13. marts 2016 af ma9lde (Slettet)

Hej!
 

Jeg skal til næste år starte på Handelsskole, altså HHX.
Jeg har valgt at jeg vil på den internationale linje, hvilket betyder, at jeg skal have Tysk A, Spansk A og Engelsk A. Og så selvfølgelig Dansk A. Jeg vil også gerne have samfundsfag A, men jeg er simpelthen så bange for at jeg ikke kan klare det.

Jeg får 12 i mange ting her i 9. klasse og har generelt nemt ved skolen. Jeg er psykisk stærk og uddannelse betyder alt for mig, alligevel er jeg nervøs for, om jeg overhovedet kan klare alle de A-fag. 

Jeg er rigtig dårlig til matematik, men har valgt at det skal være på B-nivaeu. Altså når jeg siger dårlig, så er det sådan.. Jeg får 7 hele tiden. Og det er 9. klasse. 
 

Er der nogen, der har lidt erfaring med det, som jeg beskriver, der vil hjælpe mig?

-Desuden siger min far at han ikke tror på, at jeg kan gennemføre det. Tak til ham!


Brugbart svar (2)

Svar #1
13. marts 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det er stort set umuligt at sige noget om, hvorvidt du kal klare det, uden at kende dig. Der er flere ting, du kan gøre. Den ene er at tale med dine lærere. De burde kende dig. Du kan også prøve, om du kan finde lærebøgerne i de fag, du nævner, og se lidt nærmere på, hvad de indeholder. HUSK du skal ikke bedømme dem ud fra, hvad du kan nu, men ud fra, om du mener, du kan nå at lære stoffet i din tid på HHX.

Prøv også om du kan få vejledning på gymnasiet. De kender stoffet godt. Tilgengæld kender de ikke dig så godt, men de kan nok aligevel danne sig et indtryk af dig.

Sammenlign de oplysninger, du har fået (inklusiv din fars mening) og træf beslutningen ud fra det.


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. marts 2016 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har lige læst dit indlæg igennem igen. Denne gang så jeg på sproget. Indlægget er velformuleret, du kan afgjort være det bekendt. Det tyder på, at du vil klare dig godt i dansk. Det er dog en meget lille tekst at vurdere det på, men...


Svar #3
13. marts 2016 af ma9lde (Slettet)

Jeg får også kun 12 i dansk. Desuden er jeg klummeskribent og Børne- og Ungerapporter ved Dagbladet. Det er jo også det, altså jeg klarer mig godt. Mine lærere siger, at jeg kan blive lige hvad jeg vil med mine evner. Men det der har gjort mig i tvivl, er det at min far siger sådan. Mit gennemsnit er i øjeblikket 8,4, men han mener, det er for lavt. Det gør mig usikker på egne evner.
#2
Jeg har lige læst dit indlæg igennem igen. Denne gang så jeg på sproget. Indlægget er velformuleret, du kan afgjort være det bekendt. Det tyder på, at du vil klare dig godt i dansk. Det er dog en meget lille tekst at vurdere det på, men.

Brugbart svar (1)

Svar #4
13. marts 2016 af Stats

Mange fag er helt nye. De eneste kendte fag er dansk, engelsk, matematik, tysk og samfundsfag. Resten er nye fag, så hvis du hænger i fra starten af, så vil du ikke være helt bagud :-)

Og så er HHX også kendt for at være et af de nemmeste gymnasier, hvilket nok har en sammenhæng med de nye fag.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Bange for at gå i gymnasiet..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.