Billedkunst

Installationskunst - Circle of Animals, Ai Weiwei

31. marts 2016 af Hallih (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej Folkens

Jeg sidder her og kæmper lidt med nogle spørgsmål, jeg skal svare på til en bestemt installation. Spørgsmålene lyder således:

7. opfordres beskueren til at forholde sig passivt eller aktivt i forhold til installationen?

 8. Har beskueren mulighed for at gå ind i eller røre ved installationen?
 9. Hvilke sanser appellerer installationen til? 
10. opstår der et midlertidigt møde mellem beskuerne igennem installationen? 
11. Hvilken oplevelse får beskueren igennem

Det virker meget simpelt, men jeg kan virkelig ikke få svaret på de spørgsmål. Enhver hjælp vil være værdsat. På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2016 af OnceUponATime

Svaret er bare lige ud af landevejen. Jeg giver dig meget korte svar her, så kan du bruge dem som vejledning til at tænke dybere over meningen og betydningen af denne installationskunst.
Installationskunst har ALTID til formal at inddrage beskueren i kunstværket.

7. Beskueren gør ikke noget aktivt som sådan. Beskueren står passivt og kigger på installationskunstvlrket.
8. Er der en glasvæg imellem dig og genstanden, siden du ikke kan komme til kunstværket og røre ved det?
9. Høresansen? Lugtesansen? Smagssans? Eller en anden form for sans? Feks en psykisk effekt? Er tonerne kolde/varme?
10. Hvis du og jeg stod og kiggede på kunstværket. Ville vi have nogen relation, eller betydning for hinanden? Nej, vel? Det handler om den ene beskuer (en selv) og kunstværket. Ingen andre.
11. Hvad får installationskunstvlrket dig til st føle? Prøv at forestille dig, at du stod der og kiggede på det? Hvilken effekt har det på dig?
personligt vil jeg føle mig omringet af dyr. Noget vildt og koldt og fremmed. Stiftende hoveder der glor på dig, de står i en cirkel og du er centrum. Men de virker ikke imødekommende. Tværtimod. De har en glat skinnende overflade, fuldstændig kolde. Baggrunden er mørk, og der er kun lys på de forskellige hoveder. De træder frem fra mørket, og skinner med deres metal.
Hvad får det dig til at føle?

Skriv et svar til: Installationskunst - Circle of Animals, Ai Weiwei

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.