Studievejledning

Efterårssupplering og nej til studieplads

01. april 2016 af grahamcracker (Slettet)

Jeg står som så mange andre og skal til at søge uddannelse i år. I den forbindelse har jeg en række spørgsmål som jeg har brug for at få svar på fra nogen af jer! (jeg er sådan en der hellere stiller 10 spørgsmål for meget end 1 for lidt).

Jeg står i den situation, at jeg ønsker at søge Medicin på KU med vinterstart. Jeg ønsker primært dette, da jeg vil supplere Mat A på et efterårsforløb, da jeg føler, at sommerforløbene er for komprimerede. Dog kan jeg jo ikke været sikret, at jeg bliver betinget optaget til vinterstart - og kan altså ende med, at det forventes af mig, at jeg har bestået Mat A inden september. Jeg har dog virkelig ikke lyst til at sommersupplere, og jeg vil egentlig hellere risikere at vente et halvt år længere med studiestart end at skulle det - selvom jeg allerede har haft 1 helt sabbatår. Jeg håber at nogle af jer kan afklare følgende spørgsmål for mig lidt:

- Søger de fleste oftest sommer- eller vinterstart? Har I erfaring med nogle der er blevet rykket fra vinter- til sommerstart?
- Hvad sker der, hvis jeg siger nej til den sommerstart studieplads jeg evt. kan blive tilbudt? Har det indflydelse på mine muligheder for at søge medicin uddannelsen på KU i næste omgang? 
- Er der nogen, der har erfaring med at efterårssupplere inden vinterstart? Skal man sende eksamensbevis etc. til universitetet på samme måde, som hvis det "bare" var sommersupplering?
- Kan jeg stadig komme med på den "fælles rustur for sommer- og vinterstart" der holdes i august hvis jeg "bare" er på betinget optag?

Det var vist alt for denne omgang :) På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. april 2016 af OnceUponATime

Jeg har aldrig hørt om nogen der er blevet rykket fra vinter til sommerstart. Hvis du er under 20-21 er du 100% sikker på at få vinterstart.
Jeg ved ikke med KU men på SDU har de rustur både sommer og vinter.
Hvis du siger nej til en studieplads du tilbydes til sommer, så får du ikke en plads på studiet. Dit nej spiller dog ingen rolle for næste gang du søger ind (medmindre snittet stiger så højt at du ikke kommer ind).

Svar #2
01. april 2016 af grahamcracker (Slettet)

Jeg er lige blevet 20 her i marts, så jeg håber da på, at jeg så har en god chance :) Det ville nemlig være helt perfekt! Mange tak for det hurtige svar


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. april 2016 af OnceUponATime

Det var så lidt. Det vil blive banebrydende hvis du fik en plads om sommeren.
Folk under aldersgrænsen på ca 22, bliver nemlig smidt på vinterstart, selvom de valgte sommer (så vidt jeg er orienteret). Og de over 22 der vælger vinter, får typisk deres ønske opfyldt.
Held og lykke med det hele!

Svar #4
01. april 2016 af grahamcracker (Slettet)

Mange tak :) Glæder mig til at komme igang!

Er der nogen der har svar på mine sidste spørgsmål?

- Er der nogen, der har erfaring med at efterårssupplere inden vinterstart? Skal man sende eksamensbevis etc. til universitetet på samme måde, som hvis det "bare" var sommersupplering?
- Kan jeg stadig komme med på den "fælles rustur for sommer- og vinterstart på medicin" der holdes i august hvis jeg "bare" er på betinget optag?


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. april 2016 af drjuliet (Slettet)

Hvis du i din ansøgning beder om vinterstart så er det det du får, der er altid langt flere der vil starte sommer end vinter, at du ud over det har alderen til automatisk vinterstart er så bare sådan. Men der plejer at være en rubrik hvor man kan krydse at man ønsker vinterstart.

Om du kan supplere i efteråret og så få betinget optag ved jeg ikke, det skal du nok snakke med studievejledningen om.

mht rustur så er der på KU en fælles rustur for både vinter og sommerstartere, og i januar en kort genopfriskningsrustur. Hvis du er optaget og holdsat som vinterstarter inviteres du til både sommer og vinterrustur, hvor sommerrusturen er den "rigtige" og vinterrusturen er en mere skrabet version. De fleste jeg kender har været med til begge og det er klart sommerrusturen der er den mest intense og den man husker bedst.


Skriv et svar til: Efterårssupplering og nej til studieplads

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.