Studievejledning

STANDBY-PLADS DANSK

07. april 2016 af janniheiberg (Slettet)

Hej!

Jeg overvejer at søge ind på bachelor uddannelsen i Dansk, på AU.

Det er jo for sent nu at søge ind på normalvis - men hvis jeg søger ind på en standby plads, kan jeg så starte op til sommer, hvor den normale studieopstart er, også for dem der søgte ind på det tidspunkt der var ansøgningsfrist? 

Mvh Christina


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2016 af drjuliet (Slettet)

Hvorfor er det sent at søge ind på normalvis? Det er kun kvote 2 optagelsesfristen der er overskredet, men kvote 1 plejer først at være efter de nye studenter er blevet færdige.


Svar #2
09. april 2016 af janniheiberg (Slettet)

Hvis man ikke har snittet til kvote 1 :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. april 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Kan det tænkes at du har misforstået hvad standby-plads? Standby-pladser tildeles dem som næsten havde gennemsnittet til at blive optaget, men lige manglede det sidste og kun hvis de har krydset af at de ønskede en standby-plads i fald de ikke kom direkte ind.

Hvis man bliver optaget på standby, så skal man enten starte sammen med alle andre, men man kan risikere at få et kort varsel (få dage). Dette skyldes at nogen er sprunget fra og så går pladsen til den næste i rækken, en der har ønsket en standby-plads og som ikke kom direkte ind. Hvis ikke man får en plads til den normale studiestart, er man garanteret optagelse året efter hvis man stadig ønsker uddannelsen (huske at søge igen).

Hvis man ikke vil starte på en tilbudt plads med kort varsel, så er man ikke garanteret optagelse året efter (man jo så har sagt "Nej Tak"). Hvis man bliver optaget på standby, så har man fået en plads, hvilket blokerer for at man eventuelt optages på uddannelser længere nede af ansøgningen.

Du kan kun søge en standbyplads på de tidspunkter du ellers kan søge. Dvs. hvis du ikke kan/vil søge i kvote 1, så er det for set for i år.


Svar #4
09. april 2016 af janniheiberg (Slettet)

Okay :)

Tak for svaret. 
Ved du om det er helt umuligt at komme ind på studiet, hvis man har dumpet den skriftlige eksamen i fremmedsprog på A? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. april 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Fra https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/humanistiskebacheloruddannelser/oevrigehumaniora/dansk

For at blive optaget på bacheloruddannelsen skal du have bestået en af følgende:

Studentereksamen (stx)
Højere forberedelseseksamen (hf)
Højere teknisk eksamen (htx)
Højere handelseksamen (hhx)
Eux
En tilsvarende udenlandsk eller international eksamen

Specifikke adgangskrav er:

Dansk A
Engelsk B
Enten historie B, idehistorie B eller samtidshistorie B
Yderligere et fremmedsprog (begyndersprog A eller fortsættersprog B)

Alle fag skal være bestået.

Som jeg læser det, så gør de ikke noget at du ha dumpet ét fremmedsprog på A, bare du har nok andet at tage af.


Svar #6
09. april 2016 af janniheiberg (Slettet)

Okay, tak. Det lyder som om du ved hvad du taler om! :)

Så.. Jeg er meget frustreret over min STX - jeg har været fraværende over flere perioder af min gymnasietid, pga. jeg havde rigtig, rigtig mange krampeanfald pga. jeg fik epilepsi i halvvejs 1.g.  Der kom først kontrol over det ved marts i  2.g, så derfor har jeg formået at fucke mine karakterer op, på grund af jeg kom bagud..    B.la. derfor jeg dumpede spansk A skriftlig, da jeg kom bagud da vi skulle lære grundgrammatikken OG pga. jeg havde den mest useriøse og ringeste lærer, ever. (Men det kan alle jo sige)... 

Al det ved uddannelsesstedet jo ikke noget om, så det er virkelig frustrerende, for jeg er ambitiøs og har aldrig været ligeglad med skolen, har afleveret alle afleveringer til tiden, osv..  Jeg føler at der for mig er en aktie i  den her uddannelse og på længere sigt ved jeg hvad jeg vil.  

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, mit snit er på 4,6.... Så jeg er jævnt frustreret, for jeg ved med sikkerhed det kunne have været meget bedre! 


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. april 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Du har vidst ikke haft det nemt, men dit snit kan du ikke lave om på nu. Ved du om du har bestået Spansk B?

Snittet for at læse dansk på AU var i år 6,4 for direkte optagelse og 5,6 for en plads på standby. Mit råd, hvis du stadig vil læse på AU, er at kontakte studievejledningen for at få ideer til hvad du kan gøre for at kvalificere dig til optagelse gennem kvote 2.

Har du overvejet at læse på AAU eller SDU hvor alle bliver optaget?


Svar #8
09. april 2016 af janniheiberg (Slettet)

Hvordan kan jeg se, om jeg har bestået spansk B? Kan det være en fordel for mig, at jeg har haft engelsk på A niveau, nu hvor der kun kræves på B? 

Jeg vil helst ikke væk fra Århus.... 

Problemet er bare at jeg kan ikke magte at have et fuldtidsjob (sabbatår) 41 timer om ugen og samtidigt læse spansk igen, altså som supplering... Ikke fordi jeg ikke gider, men jeg er bare decideret lost i det fag. 

Men det lyder som en god idé, at kontakte studievejlederen. Det tror jeg at jeg gør! :) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
09. april 2016 af JulieW99

Du kan sådan set blive nødt til at tage væk fra Aarhus. Med et snit en del under adgangskravet, tror jeg ikke du skal regne med at blive optaget på AU. Jeg ville tage til Aalbirg på AAU, for der er ikke mere end en 1-2 timer i tog mellem Aarhus og Aalborg så vidt jeg husker.

Somme tider er man nødt til at bide den geografiske placering i sig, hvis man virkelig vil den uddannelse.

- - -

Vh Julie


Svar #10
09. april 2016 af janniheiberg (Slettet)

Så du tror ikke, at der er nogen chance, selvom jeg søger kvote 2 som er på 5,6, for  at jeg vil kunne komme ind? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #11
09. april 2016 af JulieW99

Jeg tror ikke at den er specielt høj, nej. Det er nok rigtigt mange som søger ind, hvor de ligger lige under, og dermed får standby-pladserne, hvis der er nogle der hopper fra.

- - -

Vh Julie


Svar #12
09. april 2016 af janniheiberg (Slettet)

Men hvordan kan det være at du siger at alle kan komme ind på Aalborg uni? 


Brugbart svar (0)

Svar #13
09. april 2016 af JulieW99

Det kan være de har flere pladser, og der er der færre der søger ind på AU generelt. Langt de fleste søger ind på AU og KU.

Under dansk som bachelor står der også at alle i 2015 er optaget på AAU og SDU.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #14
09. april 2016 af K92H (Slettet)

Jeg tror det kommer meget an på antallet af ansøgere. Jeg læser dansk på KU, og der var adgangkvoten for 2014 på 7,1 men den faldt til 6,2 i 2015. Jeg fik en standbyplads og blev optaget samtidig med alle andre. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
14. april 2016 af Studscientpol (Slettet)

#5

Fremmedsprog på A skal være bestået. Husk man godt dumpe en eksamen, men alligevel have over 2 i gennemsnit, hvis ens årskarakter er på 4 eller derover. 


Skriv et svar til: STANDBY-PLADS DANSK

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.