Studievalg og videregående studie

Hvilken gymnasiel uddannelse er bedst for mig?

07. april 2016 af Sandheden

Hej. Jeg er en 14-årig dreng fra Virum og vil gerne spørge, hvilken uddannelse passer bedst til mig.

Jeg er uden tvivl en nørd og har allerede besuttet mig for at jeg skal være en ingenør. Udover det er jeg også halv englænder, hvilket har gjort det oplagt for mig at jeg skal følge min fars fodspor og søge ind på Imperial College i London. Dog er jeg usikker på hvilken gymnasiel uddannelse jeg skal tage. Jeg har kigget på HTX, hvilket burde være noget for mig, men karaktergennemsnittet på HTX-gymnasierne er noget lavere end karaktergennemsnittet på Virum Gymnaisum (Som har et gennemsnit på 7,83). Det er lidt et probloem når jeg nu gerne vil søge ind på det ottende bedste universitet i verden og helst vil have den bedste mulige uddannelse for mig.

Så, skal jeg vælge HTX, STX eller noget helt trejde?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2016 af OnceUponATime

Uden at dømme andres valg, så synes jeg at hvis man er målbevidst og går op i sine karakter, så er chancen for at få et højt snit højest på en HF. På en HF bliver du dog kun dømt ud fra dine eksamener, og årskarakterene spiller altså ingen rolle.

På STX får du både årskarakterer og eksamenskarakterer. Det der kan være utrolig træls med en STX er, at der er så mange "ligegyldige fag" der spiller en rolle i dit endelige snit. Nu siger du, at du ønsker at læse til ingeniør. Hvis du vælger en STX er du tvunget til at have fag som, idræt, mediefag/billedkunst/psykologi, tysk/spansk/italiensk, oldtidskundskab og religion mm, som ikke vil have nogen betydning for ingeniøruddannalsen. Og hvis man er dårlig til sådanne fag, så kan det let blive et problem mht at få et højt snit.
Hvis du herudover kommer dårligt ud af det med din lærer, kan det sagtens komme til at gå ud over din årskarakterer.

Jeg kan dog ikke sige særlig meget om HTX, ud over at jeg altid har haft den ide, at HTX er teknisk rettet, og derfor et godt valg for de ingeniørglade. Min mening. Desuden så har de ikke fag som idræt..

Svar #2
07. april 2016 af Sandheden

#1 Uden at dømme andres valg, så synes jeg at hvis man er målbevidst og går op i sine karakter, så er chancen for at få et højt snit højest på en HF. På en HF bliver du dog kun dømt ud fra dine eksamener, og årskarakterene spiller altså ingen rolle.

På STX får du både årskarakterer og eksamenskarakterer. Det der kan være utrolig træls med en STX er, at der er så mange "ligegyldige fag" der spiller en rolle i dit endelige snit. Nu siger du, at du ønsker at læse til ingeniør. Hvis du vælger en STX er du tvunget til at have fag som, idræt, mediefag/billedkunst/psykologi, tysk/spansk/italiensk, oldtidskundskab og religion mm, som ikke vil have nogen betydning for ingeniøruddannalsen. Og hvis man er dårlig til sådanne fag, så kan det let blive et problem mht at få et højt snit.
Hvis du herudover kommer dårligt ud af det med din lærer, kan det sagtens komme til at gå ud over din årskarakterer.

Jeg kan dog ikke sige særlig meget om HTX, ud over at jeg altid har haft den ide, at HTX er teknisk rettet, og derfor et godt valg for de ingeniørglade. Min mening. Desuden så har de ikke fag som idræt..

Hmm, jeg kan helt klart forstå hvad du mener med det. Dog tror jeg ikke, at HF er noget for mig. Udover det, tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg tror, det er noget, du skal gøre op med dig selv. Det er vel selv sagt, at uanset om man vælger HTX eller STX kan få gode karakterer. Jeg synes det er fint, at du stræber efter det, du nu gør, men jeg tror også, man skal passe på, at det ikke knækker en. Københavns Universitet er nr. 82 i verdenen, Aarhus nr. 106 og DTU nr. 167, hvilket også er flot. Jeg overvejede selv både HTX og STX, men valget faldt på STX, hvilket var en god beslutning for mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. april 2016 af JulieW99

Lad være med at kigge på de snit. De viser gennemsnittet. Jeg bor i Viborg. På det gymnasium jeg går på, er snittet man kommer ud med lavere end det på den anden STX, men det jeg går på, der rykker eleverne sig mest. Dem med højest snit søger ind på Katedralen, dem med lavt, men som til gengæld rykker så betydeligt, søger ind på VG.

Jeg synes du skal kigge på fagene på hhv. STX og HTX, og så tage den med de fag, du synes lyder bedst. Bare fordi at gennemsnittet man går ud med på STX er højest, er det ikke nødvendigvis det bedste valg.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. april 2016 af MaibritG

Jeg tror også, at du skal passe på med at sammenligne de gennemsnit alt for meget. Det siger jo intet om hvad dit gennemsnit bliver. Det kan jeg selvfølgelig nemt sige, da jeg i sin tid gik på et HTX-gymnasium, der lå i den meget pæne ende rent gennemsnitsmæssigt. 

Ikke desto mindre handler det også om hvilke fagkombinationer, du kan få de bedste karakterer i. Er du god til matematik, kemi og fysik, men knap så fantastisk til idræt, tysk og oldtidskunskab eller lærer du bedst ved at anvende teorier i praksis, jamen så er det måske HTX du skal vælge i stedet for. Især hvis du også kan lide at arbejde mere gruppeorienteret, fx er der meget gruppearbejde i fagene teknologi og teknikfag.

Baseret alene på dit ønskede uddannelsesvalg, så vil mit bud være at du skal vælge HTX.
Ellers synes jeg faktisk, at #4 har en rigtig god pointe:

Jeg synes du skal kigge på fagene på hhv. STX og HTX, og så tage den med de fag, du synes lyder bedst. Bare fordi at gennemsnittet man går ud med på STX er højest, er det ikke nødvendigvis det bedste valg.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Hvilken gymnasiel uddannelse er bedst for mig?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.