Studievalg og videregående studie

Datalogi

11. april 2016 af matnoob (Slettet)

Er der nogen af jer herinde, der studerer datalogi og som måske kunne fortælle mig hvor nemt det er at få et job på første år? Er det realistisk at kunne overleve studiet ved at jobbe som studentermedhjælper? Jeg overvejer at starte, men er løbet tør for SU klip. Ellers er jeg topmotiveret og utrolig interesseret i IT og datalogi generelt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2016 af Viscount (Slettet)

Jeg vil begynde med at gøre klart: Jeg har ikke gået på studiet, men har været meget interesseret i det og kender mange der har taget og er igang med uddannelsen.

Ud fra et samfundsmæssigt synspunkt, med fokus på erhvervslivet på nuværende tidspunkt, så er der generelt mangel på dataloger (det er ikke et populært studie af en eller anden grund). Så med henblik på job i fremtiden ville jeg sige det er et glimrende studie at gå igang med.

De folk jeg kender som har taget uddannelsen bliver mere eller mindre headhuntet af firmaer mens de er på studiet og andre har valgt at blive selvstændige (også imens de stadig studere), med så stor en success at de har fravalgt SU'en, da de tjener for meget ved siden af. Du skal bare være opmærksom på at det som regel er efter det første år du for alvor vil kunne tjene penge på det, med mindre du selvfølgelig er god og hurtigt kan komme ind på markedet. Med henblik på at arbejde ved siden af studiet vil jeg ikke sige ja eller nej, da det kommer an på, hvordan du trives på studiet og det er noget du selv må finde ud af.

Datalogi er et vanskeligt studie i sin opbygning, da det er i blokke istedet for semestre som vi kender det fra andre retninger; ca. hver 7. uge er der 3 prøver der skal bestås. Det ligger et stort pres i forhold til, hvor hurtigt stoffet skal forstås men, hvis du behærsker et god logisk tankegang og er god til bl.a. de matematiske områder indenfor faget så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle lykkes.

Jeg ønsker dig ihvertfald al held og lykke med det og håber du kan bruge min begrænset viden til bare en lille smule.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2016 af guzbak

Jeg har selv taget fag med datalogerne, da vi havde nogle af de samme fag. Jeg kendte en som også var løbet tør for SU klip som så arbejdede som både mentor, øvelseslærer og havde et studiejob - så ja, det kan man godt, hvis du spørger mig.

Desuden kører de med at de næsten har studerende til deres øvelsestimer, hvor de laver hjemmeopgaver, på nærmest alle fagene. Derfor kan du, efter du selv har taget kurset, blive instruktor. Dette giver en ret god løn, omkring 300 kr i timen. Jeg taler her om KU, da jeg ikke kender til reglerne på de andre universiteter.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Datalogi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.