Studievalg og videregående studie

SU efter gymnasiet

12. april 2016 af Kerte18minde (Slettet)

Hej Alle!
Jeg har et spørgsmål omkring SU der lyder: kan jeg få SU efter et afsluttet gymnasie uddannelse, uden at påbegynde på en videregående uddannelse?

Jeg bor pt på et kollegie og er igang med gymnasiet. Jeg ved jeg ikke er klar til UNI efter gymnasiet, og havde planlagt et sabatår, og skal man jo være under uddannelse for at bo på kollegie.

Har søgt lidt rundt omkring om enkeltfag, men der kan man vist ikke få SU efter et afsluttet gymnasie uddannelse...

Håber i kan hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2016 af Dulugtergrimt

Nej, det kan du ikke. Du må have fat i et arbejde i stedet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. april 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Nej, velkommen til "virkeligheden". Du er nu blevet voksen og er selv ansvarlig for at skaffe dig mad og tag over hovedet. Da du ikke har planer om at gå direkte videre på en uddannelse, så har du umiddelbart to udfordringer; Et sted at bo og noget at leve for.

Angående indtægt, så er langt det nemmeste at finde et arbejde. Alternativet er at søge noget hos det offentlige, men besværet med at overbevise dem om at du ikke kan (finde) et arbejde overstiger langt fordelene. Bemærk at evt. forsøgelse fra det offentlig er meget lav, specielt når du er ung og ikke har børn. En anden fordel ved at arbejde i dit sabatår er, at du får mulighed for at oparbejde en opsparring, så du får mere tid i fremtiden til at passe din videre uddannelse.

Angående bolig, så kan du sikkert blive boende et par måneder der hvor du bor. Men du kommer nok ikke uden om at finde et andet sted at bo. Lejligheder er generelt dyre, mens værelser kan være biligere. Hvis du vil rejse i dit sabatår, så er det jo ikke sikkert at du behøver at "bo et sted".

Har du et netværk der måske kan hjælpe? Familie, venner osv. kan måske guide dig til noget du kan bruge.


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. maj 2016 af Viscount (Slettet)

Ved godt det er lidt sent, men i forhold til:

"Har søgt lidt rundt omkring om enkeltfag, men der kan man vist ikke få SU efter et afsluttet gymnasie uddannelse...".

Det kunne jeg, har ikke lige undersøgt, hvordan hele systemet fungerer nu med de nye reformer. Men som undgangspunkt, hvis du har de påkrævet timer på kurset så kan du få SU (tror det er noget med 25 timer, men er slet ikke sikker).


Skriv et svar til: SU efter gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.