Andre fag

Hvordan laver man en stikprøve?

21. april 2016 af pingvinenfraskoven (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle!

Hvordan laver man en online stikprøve?

Jeg vil bare høre, om en stikprøve skal have 'multiple choice' som svarmulighed, eller om det skal have en 'fri tekst' så man kan svare som man ønsker det?

Takker!


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2016 af SuneChr

En fri tekst vil være umulig at håndtere efterfølgende, når der skal redegøres for eller imod, om stikprøven skal antages. Der skal kunne besvares i klare, velafgrænsede og entydigt målbare kategorier.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. april 2016 af Eksperimentalfysikeren

Stikprøve har intet at gøre med multiple choice. Man kan for eksempel forestille sig, at man vil sammenligne niveauet i dansk stil i 1980 med det tilsvarende i 2015. Man kan så indsamle eksamensstilene fra begge årgange og gå i gang med at læse, men det vil være ret uoverskueligt. Derfor tager man en stikprøve fra hver af årgangene, f. eks. 50 fra hver årgang. Man giver en karakter for hver og kan dermed få materialet oversat til noget statistisk måleligt.

For at kunne arbejde statistisk med materialet, skal man selvfølgelig "oversætte" materialet til noget, der kan behandles statistisk, men der er som vist her andre muligheder end multiple choice.

#0 Den måde, du spørger på, giver mig mistanke om, at du ikke er sikker på begrebet "stikprøve". Det, jeg har beskrevet, er en grundlæggende form for stikprøve. Et meget simpelt eksempel kunne være, at man har en stor sæk med røde og blå kugler og en påstand om, at 2/3 af kuglerne er røde. Der er for mange kugler til at det er realistisk at tælle dem alle sammen. Man tager derfor en posefuld op at sækken og tæller dem. Man regner så med at den fordeling, man finder i posen er ret tæt på fordelingen i sækken. 

En anden mulighed for stikprøve har man f.eks. i en småkagefabrik, hvor man en gang imellem tager nogle småkager fra produktionsbåndet og undersøger dem. Tilsvarende i undervisningen. Man stopper en gang imellem op og afholder en prøve, der giver et indtryk af, hvordan det går for den enkelte elev. Det kan f.eks. være opgaven: "Skriv en stil om...". Jeg kan forestille mig, at det er denne form for stikprøve, du har haft i tankerne.


Svar #3
21. april 2016 af pingvinenfraskoven (Slettet)

Tak for svar.

Jeg forstår godt at en stikprøve ikke er en multiple choice-test, men jeg har formuleret nogle spørgsmål, som jeg føler er nødt til at have nogle svarmuligheder (hverken rigtige eller forkerte svar), før jeg kan behandle resultaterne.

Jeg har vedhæftet spørgsmålene så i kan se dem. Fungerer den ikke osm en stikprøve?

Vedhæftet fil:prøve.docx

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. april 2016 af Eksperimentalfysikeren

Jeg tror, du blander stikprøve sammen med spørgeskemaundersøgelse. Det du viser, er en spørgeskemaundersøgelse.

Den ser udmærket ud, dog med to bemærkninger. Der er meget få spørgsmål, og du bør have en svarmulighed "ikke relevant" eller lignende. I spørgsmål 3 ville jeg benytte denne mulighed, fordi min ændring af indstilling vil afhænge af, hvad, der kommer frem om Facebook.


Svar #5
21. april 2016 af pingvinenfraskoven (Slettet)

Ok, så er det nok bare et spørgeskema, som du siger :-) Mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. april 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det bliver også en stikprøve, for du kan ikke vente at få svar fra alle brugere.


Skriv et svar til: Hvordan laver man en stikprøve?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.