Studievejledning

Kan man tage enkeltfag som selvstuderende på STX?

22. april 2016 af bummelumbumbum

Jeg har tidligere været i gang med htx, men blev nødt til at droppe ud pga. psykisk sygdom. Jeg er nu i et godt, men længerevarende behandlingsforløb, og jeg tager nogle enkeltfag gennem VUC: Tysk C og religion C som netundervisning, og matematik B som selvstuderende med eksamen til maj/juni. Formålet med at tage de fag er at jeg på et tidspunkt skal samle nok fag sammen til en hel HF-eksamen. 

Sagen er den, at jeg elsker latin og vil virkeligt gerne have det på gymnasielt niveau (gerne på A-niveau, men et C-niveau ville være til at leve med). Dog udbyder det VUC, hvor jeg er ved at tage enkeltfag, det ikke. Dog er der et STX i nærheden af hvor jeg bor, der udbyder latin A. Mit spørgsmål er så, om jeg godt gå op som selvstuderende i bare dét ene fag på gymnasiet og få et enkeltfagsbevis, så jeg kan få faget med på mit HF-afgangsbevis? 

Derudover har jeg også overvejet lidt at tage en STX i stedet for HF som selvstuderende, men jeg har ikke rigtig kunnet finde så mange informationer om det. Hvis man er selvstuderende på STX, får man så årskarakterer? Eller tæller eksamenskarakterer 100%? Og skal man også have AT, AP, NVG og idræt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2016 af MaibritG

Dog er der et STX i nærheden af hvor jeg bor, der udbyder latin A. Mit spørgsmål er så, om jeg godt gå op som selvstuderende i bare dét ene fag på gymnasiet og få et enkeltfagsbevis, så jeg kan få faget med på mit HF-afgangsbevis? 

Umiddelbart har jeg ikke hørt om udveksling den "omvendte vej", dvs. fra VUC til STX. Det vil måske kunne lade sig gøre, hvis det ellers 1. at det er VUC, der laver aftalen med det pågældende gymnasium og 2. passer ind i dit skema (STX tager først og fremmest hensyn til sine egne elever). Så første skridt er, at du kontakter en vejleder på VUC omkring det. 

Mit spørgsmål er så, om jeg godt gå op som selvstuderende i bare dét ene fag på gymnasiet og få et enkeltfagsbevis, så jeg kan få faget med på mit HF-afgangsbevis? 

Ja, det vil kunne overflyttes såfremt, at du er garanteret en eksamen i faget. Problemet med STX er jo, at sådanne fag (mundtligt såvel som skriftligt) er på udtræk. Dvs. at trækker den STX-klasse med Latin A ikke faget som mundtlig og/eller skriftlig eksamen, skal gymnasiet i teorien lade én elev, som ikke engang er deres egen, gå til en (set med gymnasiets øjne) unødvendig eksamen.

Jeg tror simpelthen i den sidste ende, at det giver for meget administrativt bøvl - og at du vil få afslag på at tage faget hos dem. Måske er det lettere med Latin C, men du vil kunne komme ud for samme problemstilling med en manglende eksamen i faget, hvis det ikke udtrækkes.

Hvis man er selvstuderende på STX, får man så årskarakterer? Eller tæller eksamenskarakterer 100%? Og skal man også have AT, AP, NVG og idræt?

Jeg tvivler på, at du kan få lov til at blive 100 pct. selvstuderede på STX.  Netop fordi, at årsakaraktererne også har en markant indflydelse på dit eksamensbevis (og så er det jo ikke helt billigt, at lade dig gå til eksamen i alle fag). Desuden er der krav om AT, AP, NVG og idræt for at du kan bestå - ellers mangler du jo nogle ret markante elementer. Idræt C er jo et fag, mens AT tæller dobbelt på eksamenbeviset. AP og NVG er lidt mere "ligegyldigt", men det giver trods alt lidt faglig ballast. 

Mit indtryk (jeg har mine erfaringer fra HTX) er, at man først lukker op for selvstuderende i 3.G, hvis der er nogle elever med et for højt fravær, men som forsat har evnerne til at færdiggøre/bestå uddannelsen. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. april 2016 af JulieW99

#1

I A-fagene på gymnasiet, hvor der er både mundtlig og skriftlig udtræk, skal man op i faget enten mundtlig eller skriftligt. Eller begge dele, såfremt det udtrækkes.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. april 2016 af MaibritG

I A-fagene på gymnasiet, hvor der er både mundtlig og skriftlig udtræk, skal man op i faget enten mundtlig eller skriftligt. Eller begge dele, såfremt det udtrækkes.

Men det ændrer vel ikke på, at der potentielt kommer til at mangle en eksamen - enten en skriftlig eller en mundtlig :-) 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Kan man tage enkeltfag som selvstuderende på STX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.