Programmering

Hjælp til Assembly

22. april 2016 af EnStuderende

Hej.

Jeg skal kunne forstå og forklare noget assembly kode i forbindelse med noget EL, og jeg har mere eller mindre styr på, hvordan programmet fungerer, men jeg er dog lidt i tvivl om noget af det og kunne derfor godt bruge noget hjælp.

Jeg vil ikke poste det hele her, medmindrer der faktisk er nogen herinde, der har forstand på assembly og elektronik? Hvis der er, så vil jeg meget gerne have jeres hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2016 af hesch (Slettet)

Assembler kode er jo mange sprog, noget i retning af et sprog pr. processortype.

Så du bør angive hvilken processor der er tale om, fx:

Intel xxxxxxx
Motorola xxxxxx
ARM
osv.
 


Svar #2
22. april 2016 af EnStuderende

Ja det har du self. ret i :-) Det er en PIC (16F84A).


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. april 2016 af hesch (Slettet)

#2:  Det er ikke en kritik af dig/din underviser, men hvorfor er denne processor dog valgt?

Har læst lidt om dens arkitektur og kodning: Det er dog den mest udprægede RISC-processor jeg længe har set. Den giver minder om een af de første processorer ( eller μ-controllere ) Intel lancerede ( Intel 8008 ) med banker og hvad ved jeg, tilbage omkring 1975.

Jeg har for nogle år siden programmeret en PIC i C-kode:  Compileren var så fuld af fejl, at den nærmest var uanvendelig.  Måske netop derfor assembler-kodning?

I dag implementerer man sådan en simpel μ-controller i hjørnet af en FPGA-kreds, hvorpå man kan proppe alle mulige encodere/decodere, interfaces, ( floating point ) coprocessorer, med meget mere ned omkring den. Endvidere kan man definere sit helt eget assembler-instruktions-sæt, tilpasset opgaven, om man ønsker.

Nå, men kritik af PIC til side:

Prøv at vedhæfte en stump assemblerkode, så vil jeg ( eller andre ) forsøge at hitte rede i den.


Svar #4
22. april 2016 af EnStuderende

Vores EL-fag er fokuseret omkring, hvordan elektronik fungerer helt basalt og fysisk, og vi har fået hele historien om Intels processorer, så det har været meningen, at vi har arbejdet med "gamle" ting for at få en forståelse for det, tror jeg (det er mit gæt?). Vi programmerer den jo også med brænder (eller hvad det hedder) og alt muligt hehe :P Hvis det kan hjælpe er den dog lidt mere moderne end de PEELS, vi førhen brugte ;)

Jeg håber det er OK, at jeg fortsætter over mail, da jeg ikke er sikker på, at jeg må vise noget fra min lærers bog herinde.


Skriv et svar til: Hjælp til Assembly

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.