Religion

Underemne og problemstilling til: Rigtig og forkert - etik

25. april 2016 af AkumaTsumi - Niveau: 9. klasse

Jeg trak rigtig og forkert - etik i kristendom men har overhovedet ingen ide om hvad mit underemne og mine problemstillinger skal være. Nogen der har nogen gode ideer?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2016 af Stats

Generelt er religion kun noget med kultur at gøre. Ingen i Danmark følger biblen fuldt og holdent. Selv præsterne læser biblen som juristen læser grundloven - altså, fortolker i øst og vest i stedet for at følge reglerne.

Det kunne måske være det som du skulle skrive om :p

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. april 2016 af Amanda1601 (Slettet)

Hvad med 'De ti bud' som underemne? For ligesom #1 skriver, er der stort set ingen kristne der følger biblen, og dermed De ti bud fuldstændig.

Så kunne du jo snakke om, om det er forkert ikke at følge dem, eller om det er okay ikke at overholde dem alle - det er jo trods alt kun 'bud'.

Du kunne også tale om dobbeltmorale. Et eksempel kunne være at et af budene lydre på, at man ikke må slå ihjel, men i historien om Noahs ark oversvømmer Gud Jorden og reder kun Noah, hans familie og to af hvert dyr... (Jeg kan ikke huske historien helt, så du må ikke hænge mig op på det)

Held og lykke med det :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. april 2016 af Stats

De ti bud er lov indenfor kristendommen og straffene for at bryde dem kan være ekstreme.

1. Du må ikke have andre guder - Straf: Folkemord (indklusivt børn og dyr)
2. Du må ikke misbruge Guds navn - Straf: Dødsstraf
3. Du skal holde hviledagen hellig - Straf: Dødsstraf
4. Du skal ære din far og din mor - Straf: Dødsstraf
5. Du må ikke bryde ægteskabet - Straf: Dødsstraf
6. Du må ikke slå ihjel - Straf: Dødsstraf med mange forbehold
7. Du må ikke stjæle - Straf: Bøde og sjældent dødsstraf
8. Du må ikke vidne falsk mod din næste - Straf: Misbilligelse
9. Du må ikke begære din næstes hus - Straf: Misbilligelse
10. Du må ikke begære din næste hustru, ansatte, husdyr eller andet som er hans - Straf: Misbilligelse.

Bud nummer 1.

5 Mosebog 13,13 - 13,17
Hvis du hører, at der i en af dine byer, som Herren din Gud giver dig at bo i, har været ondsindede mennesker fra dit folk på færde, der har bragt indbyggerne i deres by på afveje og sagt: "lad os gå hen og dyrke andre guder," guder som I ikke før har kendt, da skal du undersøge og efterforske det grundigt og forhøre dig om det. Hvis det virkelig forholder sig sådan, at denne afskyelige handling har fundet sted hos dig, skal du hugge indbyggerne i den by ned med sværd; med sværdet skal du lægge band på den og på alt, hvad der er i den, også på dyrerne. Og alt byttet fra byen skal du samle på torvet, og så skal du brænde byen sammen med alt byttet som et heloffer til Herren din Gud; den skal være en evig ruinhøj og må ikke genopbygges

De øvrige kan også findes i biblen :) 

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Underemne og problemstilling til: Rigtig og forkert - etik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.