Dansk

Dansk mundtlig, kortfilm

28. april 2016 af lollol10 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa:) Jeg skal snart til eksamen i mundtlig dansk og har trukket emnet "Kortfilm", hvilket altså tvinger mig til at vælge en kortfilm og analysere den. Men jeg kan bare ikke finde én, der er nok stof i! 

I klassen har vi gennemgået: Pin up, Skal vi være kærester, kuppet og 100 meter fri, så dem må jeg altså ikke vælge. 
Nogen, der har nogle gode bud? Jeg er fuldkommen på bar bund:)

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2016 af Moderatoren

Du kan finde forskellige kortfilm her - Hvor har du selv ledt?


Svar #2
28. april 2016 af lollol10 (Slettet)

Har søgt på filmstriben, men det jeg leder efter er en kortfilm som er rigtig god/nem at analysere og har en masse kød på :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. april 2016 af Jakob132

Hvis dit emne er så bredt, at det gælder alle genrer og temaer, så er der masser med kød på. Et udvalg:

- Cafe Hector

- Dennis (find den på YouTube)

- Valgaften

- Ernst og lyset

- Der er en yndig mand

- Væk fra Spjald

- Børn af dagen

- 13

- Beast

- Lille Lise

- Uhyret

- Aqualorius

Alle de ovennævnte kan bruges i prøvesammenhæng. Vær opmærksom på, at der i prøvevejledningen for dansk står, at kortfilm helst skal være af 2-7 minutters varighed (medmindre de har ændret det til 2-10). Det er nærmest umuligt at finde så kort en kortfilm, og samtidig have noget guf at analysere, så tal med din lærer om det hvis du finder en der er længere. Så kan I eventuelt udvælge bidder af kortfilmen, som skal bruges i din analyse.

Til sidst vil jeg bare sige, at du sidder nok med noget af et paradoks hvis du vil have en nem kortfilm, som har masser af kød på sig. Man skal knokle for at komme godt ned i dybden med sådan noget og virkelig finde de spændende ting frem.


Svar #4
28. april 2016 af lollol10 (Slettet)

Tusinde tak for svaret, det vil jeg helt klart tage til efterretning!

Skriv et svar til: Dansk mundtlig, kortfilm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.