Biologi

PCR-primer og bestemmelse af en mulig basesekvens!

28. april 2016 af Wallgren (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har i et eksamenssæt i opgave 2, B, a, (se vedhæftede opgavesæt) fået til opgave at angive en mulig basesekvens for en særlig PCR-primer. I og med, at vi ikke har lært noget om disse metoder har det fordret rigtig meget opsøgning af kilder på internettet, og info osv. 

Jeg er kommet frem til, at en PCR-primer består af ca. 20 nukloetider, som skal sætte gang i DNA-polymerasens baseparring. Mit spørgsmål er hvor på exons, at PCR-primeren skal starte? Er det fra begyndelsen af exon eller er det først i det område hvor repeatsene begynder? Og hvorfor?

Jeg forestillede mig, at eftersom, at det er antallet af repeats der fortæller noget om MJD sygdommen, ville det måske give god mening, at lade primeren identificere dette område af genet, men på den anden side, hvis en PCR-primer blot består af 20 nukleotider, er det ikke nok baser til at påvise sygdommen hos syge personer.

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2016 af Flyvefreja (Slettet)

Strart i begyndelsen af exon. Selvom primeren kun er 20 nukleotider kan den godt påvise sygdommen da PCR-produket, det område der opformeres kan være meget større. Primeren afgrænser bare det område som bliver opformeret men har ingen betydning for størrelsen af produktet.

I en sådan test vil du kun bruge et sæt primere og så vil du diagnostisere sygdommen udfra længden af produktet.


Skriv et svar til: PCR-primer og bestemmelse af en mulig basesekvens!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.