Fysik

Grænser for hvad vi kan se af afbøjet lys

30. april 2016 af Tardis221b (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har fået dennne bonusopgave i en fysikrapport:

Der er en grænse for hvor mange ordener vi kan se af vores afbøjede lys. Overvej hvordan det kan være og om der er en måde at bestemme det højeste antal af ordener ud fra vores formel (hint: det er der). Hvis I ?nder sammenhængen så brug den til at bestemme den højeste afbøjningsorden vi kan se for et gitter med 600 spalter pr. mm. og med en laser på 632 nm

Vi har fået to formler givet:

sin(Φn) = (n*λ)/d

n er ordenen af lysets afbøjning, lambda er bølgelængde, d er afstanden mellem to spalter i gitteret og phin er afbøjningsvinklen.

tan(Φn) = sin(Φn)/cos(Φn)

Jeg aner ikke hvilken af de to formler han mener, og hvordan jeg skal finde svaret. Rapporten skal afleveres i morgen 23:30, så der er lidt hast på! På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2016 af mathon

Du har
                    n=\frac{d}{\lambda }\cdot \sin(\varphi _n)\; \; \; \; \; 0\leq \varphi _n\leq 90^\circ    
dvs
                    n_{max}=\frac{d}{\lambda }\cdot \sin(90^\circ)=\frac{d}{\lambda }\cdot 1=\frac{d}{\lambda }

det vil, da ordenstallet er helt
sige
                    n_{max}=\left [ \frac{d}{\lambda } \right ]       hvor \left [ X \right ] betyder heldelen af X    ( til begge sider )


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. april 2016 af mathon

aktuelt

Hvis I finder sammenhængen, så skal I bruge den til at bestemme den højeste afbøjningsorden, vi kan se for et gitter med 600 spalter pr. mm. og med en laser på 632 nm.

         d=\frac{1\; mm}{600}=\frac{10^6\; nm}{600}=1666{,}67\; nm  

                    n_{max}=\left [ \frac{1666{,}67\; nm}{632\; nm } \right ]=2


Svar #3
30. april 2016 af Tardis221b (Slettet)

Men hvis jeg har et gitter med 600 spalter pr. mm (d = 0,00167) og en bølgelængde på 632 nm, bliver til tal da meget lille?

0,00167*10^6 nm/632 nm = 2,64

Eller gør jeg noget forkert? Alle andre måder jeg regner det på, får jeg bare endnu mindre tal.


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. april 2016 af mathon

0,00167*10^6 nm/632 nm = 2,64    skyldes formentlig en tastefejl.


Svar #5
30. april 2016 af Tardis221b (Slettet)

Nope, ingen tastefejl. Det undrer mig bare at resultatet kan være så lille? Virkelig kun 2. orden? Ikke mere?


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. april 2016 af mathon

Jeg misforstod, hvad du skrev i #4. Det skal give 2,64, uanset din undren.               


Skriv et svar til: Grænser for hvad vi kan se af afbøjet lys

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.