Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Bestem afsætning

30. april 2016 af fucapo (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa, jeg har fået følgende opgave:

Harboe har fortsat  ledig produktionskapacitet og overvejer derfor at gå ind på det lokale marked, tæt ved Skælskør, for høj-kvalitets specialøl. Markedet præges af 5 små bryggerier, der alle brygger på samme anlæg. De marginale omkostninger beksrives således:

MC = 13 + 2,5Q

Harboe kan producere til følgende omkostninger:

MC = 6,77 + Q

Efterspørgselsfunktionen for det totale marked kan angives som:

P = 24- Q

A: Bestem afsætningen for Harboe og de små mikroproducenter og find ligeledes markedsprisen.

B: Bestem harboes dækningsbidrag

Er der nogle der har en idé om hvordan man lige skal gribe sådan en opgave an?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2016 af BadBoyBard (Slettet)

fucapo,

Du har blot med en "dominant firm-competitive fringe" opgave at gøre. Jeg kunne godt løse denne opgave for dig, men jeg skal lige være sikker på en ting. Du skriver at, "De marginale omkostninger beskrives således":

Men er det hvert firma, der har en marginal omkostning på MC = 13 + 2.5Q, eller er det deres samlede marginale omkostninger, der er på de MC = 13 + 2.5Q?

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. maj 2016 af HjælpStudent (Slettet)

BadBoyBard

MC = 13 + 2,5Q

Er for hver af dem.


Svar #3
01. maj 2016 af fucapo (Slettet)

Det er sandt!
 

Du må gerne hjælpe "Badboy" =)


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. maj 2016 af BadBoyBard (Slettet)

#2 og #3: Som sagt, så har i blot med "dominant firm-fringe firm" modellen at gøre, da det dominante firma (Harboe) har en lavere marginalomkostning og kan derfor producere mere efficient end de små firmaer.

Det er en besværlig udregning at lave, da den er tidskrævende. Jeg har selv mine afsluttende eksamner snart, så kan ikke løse den for jer trin-for-trin, men jeg har vedhæftet en opgave, der metodisk ligner jeres rigtig meget.

Tag et kig på den og se, om i ikke kunne finde ud af noget. Hvis ikke, så skriv her igen.

Bard

Vedhæftet fil:Studieportalen.docx

Skriv et svar til: Bestem afsætning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.