Tysk

Referat i tysk!!

01. maj 2016 af emil075n - Niveau: 8. klasse

Hej! Jeg skal aflevere dette referat i morgen i tysk, og jeg ville høre, om der er én derude, der lige vil hjælpe mig med at rette det fra? Jeg kunne godt bruge en anden persons synsvinkel....... TAK! Det haster lidt, da det jo skal aflevers i morgen....

Die Kapitel “Diebstahl im Fitnessstudio” handelt von der Hauptperson und seine Freunde. Im Winter gehen sie gern ins Fitnessstudio. Heute gehen Axel und Lea in den Umkleideraum, und der Hauptperson trainiert noch weiter. Da kommt Axel schon zurück. Jemand hat Axels Geld gestohlen. Und Leas ist auch weg. Sie gehen alle zum Umkleideraum. Hennings MP3-Player ist auch weg, und der Hauptpersons Geld auch. Sie sagen es zu Herrn Schwarz - er besitzt das Fitnessstudio.

Am Nachmittag gehen die Freunde uns Café. Herrn Schwarz hat die Polizei verständigt. Die Freunde sich einigen auf, dass der Täter musst der passende Schlüssel hat, weil der Schloss und Tür hatten keinen Kratzer. Der Hauptperson bekommt eine Idee. Sie gehen alle, ausgenommen Henning und Anna, zurück im Fitnessstudio, wo sie finden heraus, dass der Täter hat sich natürlich Nachschlüssel machen lassen im Einkaufzentrum.

Später gehen sie und Herrn Schwarz ins Solarium, wo man einen guten Blick auf die Schließfächer hat. Nach einer Viertelstunde kommt der Täter, und der Chef und seine Helfer entlarven ihn.

TAK!!!


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. maj 2016 af meitner

"... von der Hauptperson und seine Freunde."  – Hauptperson er af hunkøn, så jeg tror ikke du skal bruge seine, men derimod ihren. (Jeg er bare ikke stensikker)

"Am Nachmittag gehen die Freunde uns Café" – 'uns' betyder os (pronomen), så det hører vist ikke til der.

Husk de ord, som er bisætningsindledere f.eks. weil og dass – der skal det bøjede verbum stå til sidst i en sætning. 

- Forresten, har du lært om genitiv endnu? 


Svar #2
01. maj 2016 af emil075n

Tusind tak! Nej, vi har ikke haft om genitiv endnu......

Må jeg være så fræk at bede dig om hjælp til endnu en lille ting? Hvordan skal sætningen "Die Freunde sich einigen auf, dass der Täter musst der passende Schlüssel hat, weil der Schloss und Tür hatten keinen Kratzer." se ud, hvis den skal være korrekt? :)

Igen, tusind tak!


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2016 af meitner

Selv tak da – nej, det tænkte jeg nok. 

Kan du skrive hele den sætning på dansk? Jeg skal lige være sikker på, at jeg har forstået den rigtigt, og så skal jeg nok hjælpe med den rigtige opbygning. 


Svar #4
01. maj 2016 af emil075n

Ja, selvfølgelig! "Vennerne bliver enige om, at tyven må have den rigtige nøgle, da skabet og døren ikke havde nogen ridser".


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. maj 2016 af meitner

Die Freunde verständigen sich auf, dass der Dieb (Täter betyder gerningsmand) den richtigen Schlüssel haben muss, weil der Schrank und Tür keinen Kratzer hatten. 

– det er mit bedste bud, men jeg er (meget) usikker omkring det midterste stykke især. Jeg tror nu ikke selv helt, at mit er rigtigt.. Du kunne også spørge Stygotius. Han ved det i hvert fald.


Svar #6
02. maj 2016 af emil075n

Okay, tusind tak for al hjælpen! Det sætter jeg pris på!

Brugbart svar (0)

Svar #7
02. maj 2016 af Stygotius

"Die Freunde verständigen sich darauf, dass der Dieb den richtigen Schlüssel gehabt haben muss,da der Schrank und die Tür keine Ritze/Kratzer  hatten."


Svar #8
03. maj 2016 af emil075n

Tak skal du have, Stygotius!

Brugbart svar (0)

Svar #9
03. maj 2016 af Stygotius

-selv tak, men der er noget galt med det danske i #4.  Jeg ser nu hvad det er.

"må  have" er nutid" mens "havde nogen ridser" er datid. Det går ikke.

Der må nok stå "haben" til allersidst.


Svar #10
03. maj 2016 af emil075n

Ah, okay! Tak tak!

Skriv et svar til: Referat i tysk!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.