Kemi

Hjælp til afstemmelse af reaktionsskema

02. maj 2016 af calliemoore (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har lidt svært ved den vedhæftede opgave, håber i kan hjælpe...

Vedhæftet fil: Redox-Opgave.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. maj 2016 af Toonwire

Herunder er en gennemgang af den første af reaktionerne. Prøv at se om du kan bruge dette til at klare den sidste af reaktionerne :)

\\8\text{H}^++\overset{{\color{Red} ~~~~0}}{{\color{DarkBlue} 3}~\text{Cu}}+\overset{{\color{Red} +V}}{{\color{DarkGreen} 2}~\text{NO}_3^-}~\longrightarrow~\overset{{\color{Red} +II}}{{\color{DarkBlue} 3}~\text{Cu}^{2+}} + \overset{{\color{Red} +II}}{{\color{DarkGreen} 2}~\text{NO}} + 4\text{H}_2\text{O} \\ {\color{DarkGreen} ~~~~~~~~~~~~~~~|_{\underline{~~~~~~~~~~}}}{\color{DarkBlue} |}_{\color{DarkGreen} {\underline{~~~~~}_{~2\uparrow{\color{DarkBlue} \cdot 3}}~\underline{~~~~~}}}{\color{DarkGreen} |}{\color{DarkBlue} _{{~~~~~~~~~~~~}}|} \\ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~{\color{DarkBlue} |_{\underline{~~~~~}_{~3\downarrow{\color{DarkGreen} \cdot 2}}~\underline{~~~~~~~~~~~~~~~~~~}}|}

\frac{Q}{-2~~|+6}~~~~~\frac{O}{6~|~2}~~~~~\frac{H}{8 ~|~8}

Ræsonering bag:

Kig først på om der er nogle atomer der er flere af på den ene side af reaktionen (det ser fint ud i dette tilfælde).

Dernæst anfør oxidationstal (OT). Rent grundstof har OT = 0. Ellers kig på molekylets ladning og antallet af oxygenatomer. Oxygen har oftest OT = -2. Dvs. eksempelvis når vi skal finde oxidationstallet for Nitrogen i NO3:

Ladning = OT(oxygen) * #oxygen + OT(nitrogen)
-1 = -2 * 3 + OT(nitrogen)
-1 = -6 + OT(nitrogen)
dvs. OT(nitrogen) = +5
 

Efter det, kig på ladningerne på hver side af reaktionspilen (Q-skemaet).
Vi har 2 NO3- altså 2 negativtladet molekyler, deraf ladningen.
For at matche ladningen på den anden side, lægger vi lidt af miljøets ioner til den ene af siderne. Her afstemmer vi i surt miljø - dvs. vi afstemmer med H+-ioner.
I vores tilfælde mangler 8 positive ladninger på venstresiden for at få ladningerne til at gå op, så jeg lægger 8 H+ til.

Så skal der checkes for oxygen eller hydrogen (rækkefølgen er lige meget), jeg starter bare altid med oxygen. Ligesom med hydronerne, lægger vi nu bare vand til på den side af reaktionen der mangler oxygen. I reaktionen er der 4 flere oxygenatomer på venstresiden, dvs. jeg tilføjer 4 H2O på højresiden for at få det til at passe.

Til sidst skal der bare checkes at hydrogenatomerne på hver side er i ligevægt, at der er lige mange af dem. Hvis ikke dette er tilfælde, har du gjort noget forkert og skal tilbage og dobbeltchecke. Jeg har heldigvis gjort det rigtigt og finder at hydrogenatomerne er afstemt, og vi er færdige.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. maj 2016 af mathon

i oversigt

 


Skriv et svar til: Hjælp til afstemmelse af reaktionsskema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.