Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

VØ-hjælp

03. maj 2016 af Peter1998 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej med jer!

Jeg er låst fast i en opgave i en aflevering. Er der en der vil hjælpe?

Det handler om, hvordan jeg beregner kapacitetsomkostninger, men jeg synes oplysningerne er noget forvirrende.

Jeg får af vide jeg skal beregne nulpunktsomsætningen(den er jeg med på), men dertil skal jeg bruge kapacitetsomkostninger, som jeg er forvirret over hvad indebærer. 

Jeg mener, at de variable omkostninger ikke har indflydelse på kapacitetsomkostninger? Eller hvad? Så, er det i dette tilfælde kun månedslønnen, der skal med?

Jeg har vedhæftet et bilag, hvor de nødvendige oplysninger står(inde under bilag 1), hvortil opgaven jeg stilles er: Beregn nulpunktsomsætningen for produktet Mexico i det kommende år ved ansættelse af endnu en sælger aflønnet med kr. 20.000 plus salgsprovision. 

Yderligere information: Virksomheden har 5 sælgere ansat, der alle aflønnes med en fast månedsløn på kr. 20.000 plus en salgsprovision på 4 % af omsætningen. På grund af den stigende aktivitet overvejer virksomheden at ansætte en sælger mere. Denne sælger skal aflønnes på samme måde som de øvrige sælgere og skal det kommende år udelukkende sælge produktet Mexico. Ansættelse af en ny sælger vil betyde, at virksomhedens kapacitetsomkostninger stiger med kr. 9.000 pr. måned.

Jeg forstår heller ikke hvorfor kapacitetsomkostninger stiger med 9.000 kr., når der ansættes en ny til en månedsløn på 20.000?

Vil være meget taknemlig, hvis der er en der vil hjælpe!

Peter

Vedhæftet fil: Aflevering 7 bilag (1).xlsx

Svar #1
04. maj 2016 af Peter1998 (Slettet)

Ingen der kan hjælpe?


Skriv et svar til: VØ-hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.