Debat

STX eller HHX?

12. maj 2016 af Ki10 (Slettet)

Hej!

Jeg er kommet ind på HHX og skal starte efter sommerferien. Jeg er bare kommer så meget i tvivl om jeg overhovedet har valgt rigtigt. Jeg er lidt en nørd, jeg elsker filosofi og historie. I min fritid interessere jeg mig udelukkende for politik og samfundstemaer. Jeg spiller en masse musik, og er nervøs for at møde nye mennesker af natur, jeg kan ikke klare at være i nærheden af folk, der er snobbede eller arrogante. 

Jeg skal læse jura efter gym, så det har ikke indflydelse på mit valg af studie. 

Jeg er rigtig skoletræt lige nu (går i 9. klasse) og det er så dødssygt, det vi laver. Jeg elsker udfordringer, hvis jeg bliver motiveret, og får i øjeblikket rigtig gode karaktere. Jeg bryder mig dog ikke om fysik/kemi, da mine lærere lidt har tabt mig i forløbet, men jeg er ikke direkte dårlig. 

Altså, udfra det jeg skriver, hvad lyder så som det bedste bud; HHX eller STX?

Når jeg selv mærker efter, så tror jeg at jeg ville få mest ud af STX, men jeg laver så meget i min fritid, så jeg kunne godt se ideen i det jeg ved, at jeg ville klare mig bedt i, fordi niveauet simplethen er lavere - og det er jo HHX. Men det strider helt imod hvordan jeg tænker. Jeg hader at springe over, hvor gærdet er lavest, men er sådan i tvivl.

PLEASE HJÆLP


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2016 af Stats

International økonomi behandler et helt lands økonomi. Du lærer således at vurdere om et land er et i-land eller et u-land - hvilke problemer et land kan have, og hvordan de kan løses vha. modeller og teorier. Hvorfor det ikke er godt med en høj BNP, og hvorfor det ikke er godt med en lav BNP oma.

I virksomhedsøkonomi beskæftiger enkelte virksomheder. Du lærer om hvordan virksomhederne kan estimere deres resultater. Vurdere om en virksomheds økonomi er fornuftig - og vha. af teorier og modeller, vil du kunne vurdere hvilke tiltag en virksomhed skal gøre, hvis den kommer ud for vanskeligheder.

Sammen vil international økonomi og virksomhedsøkonomien give et bredt fagligt kundskab indefor økonomi og hvorledes alt hænger sammen. (Hvorfor diskutere regeringen skattelettelser?). Du lærer altså at argumentere økonomisk.

Afsætning (at sælge). Dette fag beskæftiger sig med, hvordan du kan sælge mere - stå stærkere blandt konkurrenter. Du vil herunder lærer om teorier og modeller der kan øge virksomhedens afsætning (antal solgte vare).

Samfundsfaget er hvor du lærer at argumentere fra en mere humanistisk vinkel. Desværre kender jeg ikke så meget til denne, andet end den har noget med ideologier og værdipolitik at gøre.

OG på HHX har vi også det specielle fag - erhvervsret - hvilket faktisk er jura på C niveau.

Vi har samtidshistorie, hvilket beskæftiger sig med perioden 1800 - 2000 (mange økonomiske temaer)

Engelsk hvor du lærer at skrive handelsbrev.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. maj 2016 af StxAndSuch

Ud fra din beskrivelse af dig som menneske og dine evner, lyder du for mig, som en STX elev. Du nævner selv at du er i tvivl, at det ikke følers rigtigt, måske du kunne gå ind på hjemmesiderne på henholdsvist dit lokale gymnasie og din lokale handelskole? Og så mærke rigtig godt efter... Det er jo et stort valg.

For mig lyder du som en STX'er...

Håber det kommer til at gå godt!


Skriv et svar til: STX eller HHX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.