Fysik

Bodeplot

14. maj 2016 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej er der en der kan finde ud af denne type for opgaver og kan forklarer mig hvordan man kommer frem til resultatet? Jeg er helt lost i den opgave nemlig:/ 

på forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2016 af Soeffi

#0 Se evt. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1678585

Søg på Google og skriv:  "bode plot studieportalen"


Svar #2
14. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Det er godt nok en lang tråd :). 

Jeg har brug for hints opstillet i trin så jeg kan forstå dem og følge dem til eksamen. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2016 af hesch (Slettet)

Det lyder ikke godt, at du er "helt lost".

At kunne løse opgaven kræver forståelse for Bode-plottet og s-planen. Løsningsmetoden kan ikke skitseres ved en slags "rutediagram" med ja/nej-kasser og "trin" man kan gå frem efter. Man "vurderer" Bode-plottet ved sammenligning med den Laplace-transformerede af overføringsfunktionen. Man skal vide hvilken indflydelse en tællerfunktion som fx s2 vil have på Bode-plottet, og se om det stemmer. Altså benytte udelukkelsesmetoden.

Men har du fx H(s) = 1 / ( s + 1 )2, kan du jo - når nu Bode-plottet er en funktion af ω, ( ikke s ) - erstatte s med jω og plotte Bode-plottet for varierende ω ( stikprøver ), og se om der er overensstemmelse med hensyn til forstærkning og fase.

Du kan også finde poler og nulpunkter i s-planen, og sjusse forstærkningen for varierende ω.  Der er en regel om, at forstærkningen er afstanden mellem jω og nulpunkter, divideret med afstanden mellem jω og polerne. Altså hvis jω nærmer sig en pol, stiger forstærkningen, og hvis jω nærmer sig et nulpunkt, falder forstærkningen.  Der findes en lignende regel for hvordan man sjusser fasen.

Der må stå noget om det i din bog. Det fylder nok 20 sider, og det har jeg ikke tid til at redegøre for her.

Så fat bogen og plot løs.  Det giver erfaringen.

I øvrigt mener jeg at Bode-plot er noget fortidsteknologisk bras.


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. maj 2016 af Soeffi


Skriv et svar til: Bodeplot

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.