Studievejledning

Karakterer ved Cand.Polit

15. maj 2016 af BadBoyBard (Slettet)

Er der nogle, der skulle sidde inde med informationer om, hvordan karakterne gives ved cand.polit på Københavns Universitetet? Sker dette via relativ karaktergivning, eller er der tale om absolut karaktergivning?   F.eks., hvis 10 personer får 02 i en eksamen, og de resterende 90 får 00 og derned, får de 10 så et 12, da de klarede sig relativt bedre, eller vil deres karakterer forblive en 02? 

Og er det virkelig rigtig, at der er kurser, hvor gennemsnitskarakterne ligger mellem de 2-3? 

Jeg spørger, da jeg skal bruge dette for at vurdere og vælge, om jeg skal tage min kandidateksamen ved LSE/UCL eller KU, for hvis der virkelig er så meget Jantelov på Cand.Polit, kunne det være jeg tager til UK for min kandidat.

Mange Hilsner

Bard


Svar #1
16. maj 2016 af BadBoyBard (Slettet)

Anyone? 


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. maj 2016 af drjuliet (Slettet)

Jeg læser ikke polit, så ved det egentlig ikke, men kan ikke forestille mig at man får en karakter bedre end det man har fortjent, bare fordi alle klare sig skidt. Jeg tror nærmere man bruger det til at rette kurserne til så man overordnet set skal stile efter at 10% får 12 osv. Ellers skal man jo potentielt lade folk bestå som ikke opfylder formkrav og mindst forventede kunnen.

Mht om der er kurser med lavt snit så ved jeg at der på mit studie findes eksamensstatisik for alle eksamener, så man kan se hvad gennemsnit har været de forskellige år. De ligger på kunet under en fane der hedder "eksamensstatistik".

Jeg vil tro du kan få de mest relevante svar ved at kontakte studievejledningen for polit og snakke med dem, de må vide hvordan det foregår og kan måske henvise til hvor du kan finde statistik eller læse kursusbeskrivelserne for karaktergivningen.


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. maj 2016 af MaibritG

F.eks., hvis 10 personer får 02 i en eksamen, og de resterende 90 får 00 og derned, får de 10 så et 12, da de klarede sig relativt bedre, eller vil deres karakterer forblive en 02? 

Helt generelt er min oplevelse med karaktergivningen på universitetet, at det ikke er laveste fællesnævner, der dikterer karaktergivningen, men den egentlige performance ift. fagets bedømmelseskriterier. I dit eksempel gives der således ingen karakter over 02, dvs. ingen 4, 7, 10 eller 12-taller. Især ift. de skriftlige prøver vil der som regel også ligge et "pointsystem", der kan omskrives til 7-trinsskalaen, mens det altid vil bero på en "subjektiv" vurdering ved en mundtlig eksamen.   

Og er det virkelig rigtig, at der er kurser, hvor gennemsnitskarakterne ligger mellem de 2-3? 

Helt generelt vil du kunne finde kurser med et lav gennemsnit. Ligesom at du kan finde kurser, hvor der et gennemsnit over 10 (der er sikkert ikke mange, men de findes). Det kan dog være svært at vurdere om de lave gennemsnit er udtryk for, at de studerende ikke kan stoffet, at eksamen generelt set har været for svær eller om folk bevidst vælger en re-eksamen.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
17. maj 2016 af BadBoyBard (Slettet)

#3: Maibrit: Jeg siger igen tusind gange tak for din [som altid] meget hjælpende og informative kommentarer. Du nævner nu kurser med lavt karaktergennemsnit, men bliver disse rettet via normalfordelingskurven, således at de 10% bedste får 12, de næste 15-20% får 10, osv., eller bliver der absolutet intet gjordt ved karakterene i sådan en situation?

Hvis man for eksempel vil læse en Ph.D. i økonomi i udlandet med en dansk cand.polit. grad som ens adgangsgivende uddannelse, hvad har proceduren været med danske studerende, når de i nogle af deres kurser har fået lave karakterer grundet et lavt karaktergennemsnit? 

Bard


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. maj 2016 af MaibritG

Du nævner nu kurser med lavt karaktergennemsnit, men bliver disse rettet via normalfordelingskurven, således at de 10% bedste får 12, de næste 15-20% får 10, osv., eller bliver der absolutet intet gjordt ved karakterene i sådan en situation?

Min erfaring er, at der ikke gives 12-taller (høje karakterer), hvis niveauet ikke er til det. 

hvad har proceduren været med danske studerende, når de i nogle af deres kurser har fået lave karakterer grundet et lavt karaktergennemsnit? 

Jeg har ingen erfaringer med Ph.D-ansøgninger, men generelt set vil der ikke fremgå et samlet faggennemsnit fra de enkelte fag. Et 02 på eksamensbeviset er trods alt et 02 uanset om fagets gennemsnit er 7,45 eller 2,3. Karakteren gives på baggrund af en individuel vurdering og ikke en kollektiv. På samme måde vil du sjældent opleve, at man ikke kan give en konkret karakter efter en mundtlig eksamen. Jeg har endnu ikke oplevet det medmindre, at det har været en gruppeeksamen, dvs. hvor man i en gruppe har lavet en eksamensopgave sammen og hvor denne indgår i vurderingen.

Men ok, jeg har så læst humaniora. Om det er anderledes på andre studier, skal jeg lade være usagt. Ellers kan du også som #2 foreslår kontakte studiets studievejleder omkring dit spørgsmål.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Karakterer ved Cand.Polit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.